Det er ikke kun spanierne, der kan fejre et veloverstået europamesterskab i fodbold. Også den dansk ølgigant Carlsberg har grund til sejrsglæde.
Som officiel EM-sponsor havde Carlsberg sat stort ind på at blive fodboldtilskuernes favoritøl i Polen og Ukraine, og det ser ud som om, at det mål er nået.
I forhold til slutrunden i 2008 blev der nemlig solgt 40 procent flere øl fra Carlsberg på stadionerne i Ukraine og Polen. Det hører dog med, at der var plads til flere tilskuere ved denne slutrunde, end der var i Østrig og Schweiz.
- Denne turnering har været en stor succes for Carlsberg. Vi har med stor succes klaret udfordringen med at arbejde i to store lande, og vi har leveret rekordmængder af Carlsberg til de otte stadioner og fanzoner, siger projektleder Carsten Buhl, Carlsberg.
Alene i halvlegen i finalen mellem Italien og Spanien blev der skænket en million krus Carlsberg på finalestadionet og ved omkringliggende offentlige arrangementer i finalebyen Kijev.
Under turneringen har Carlsberg oprettet en række fanzoner i slutrundebyerne med let adgang til en kold øl i baren for de besøgende. Samlet set besøgte flere end 6,6 millioner fodboldentusiaster Carlsbergs fanzoner under EM.
Projektleder Carsten Buhl glæder sig samtidig over, at slutrunden har været en gedigen seersucces.
- Europamesterskaberne har taget til i popularitet og har dette år sat seerrekord i flere lande, konstaterer han.
I Spanien kunne 15,5 millioner seere for eksempel se Carlsbergs bannerreklamer under finalen, som det spanske hold vandt sikkert 4-0 over Italien.
Carlsberg bider også mærke i, at fodboldfans har været særdeles begejstrede for de 300.000 parykker, som ølproducenten har delt rundt, og at tre millioner brugere valgte at downloade Carlsbergs EM-applikation.
/ritzau/