Med et nyt forslag fra EU-Kommissionen kan private togoperatører komme til at brede sig til store dele af Danmark, hvis det fra 2019 bliver obligatorisk at sende togdriften i udbud.
Dermed kan DSB se frem til øget konkurrence fra eksempelvis Arriva, som kører i Midt- og Vestjylland. Arriva har allerede meldt sig klar til at udvide, og kikkerten er rettet mod nye dele af det danske jernbanenet.
Det skræmmer ikke DSB, at konkurrencen i fremtiden kan blive øget.
- DSB har ikke noget i mod konkurrence - tværtimod. Vi er med planen Sundt DSB i gang med en proces, der skal skabe en virksomhed, der - på fair markedsvilkår - både kan og vil konkurrere.
- Det skal blandt andet ske ved at benchmarke og dokumentere effektivitet op imod andre europæiske togselskaber, siger Jesper Lok, administrerende direktør i DSB, i en pressemeddelelse.
Forslaget fra kommissionen går på, at medlemslandene fra 2019 bliver tvunget til at åbne for private aktører på skinnenettet.
Enten ved at lade de kommercielle operatører konkurrere direkte med de statslige togselskaber, eller ved at lade dem byde ind på de offentlige jernbanetjenester.
Udmeldingen fra EU går stik imod kursen hos den danske regering. Så sent som i begyndelsen af januar erklærede transportminister Henrik Dam Kristensen (S) sin skepsis over for yderligere udlicitering.
Venstre er derimod positive over for i højere grad at udlicitere.
I denne måned er det 10 år siden, at Danmark udliciterede en række jernbanestrækninger i Midt- og Vestjylland til Arriva.
Rigsrevisionen konkluderede sidste år, at den beslutning har sparet staten for 303,9 millioner kroner i perioden 2003-2010.
Alligevel er tiltaget kun blevet fulgt op af en udlicitering af Kystbanen nord for København, som endte i en skandale, da DSB's partnerskab med skotske FirstGroup, DSBFirst, til sidst måtte opgive aktiviteterne.
/ritzau/