Danske rederiers vilkår med tonnageskat og Dansk Internationalt Skibsregister (DIS), hvor de kan spare skat, har fået EU-Kommissionens blå stempel.
Det bekræfter konkurrencekommissærens talsmand, Antoine Colombani, over for Ritzau.
- Kommissionen har besluttet for nuværende ikke at ændre de eksisterende retningslinjer om statsstøtte til søtransport.
- Den eksisterende ordning, som har haft positiv indflydelse på beskæftigelsen og på branchens konkurrenceevne, er stadig i orden, siger Colombani på vegne af konkurrencekommissær Joaquín Almunia.
EU-Kommissionen har gransket reglerne i årevis, og det seneste år har flere end 100 lande, virksomheder, fagforeninger og andre interessenter givet deres mening til kende i en offentlig høring.
Beslutningen vækker glæde i Danmarks Rederiforening.
- Det er en milepæl for os. Der er tale om en helt afgørende afklaring for sektoren, siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, til nyhedsportalen ShippingWatch.
Rederiforeningen vil dog gerne have udvidet DIS-ordningen til også at omfatte andre skibe end handelsflåden, eksempelvis offshoreskibe og vindmølleskibe.
- Vi diskuterer sagen med kommissionen, og det, vi hører på vandrørene, er, at der er forståelse for vores synspunkter, siger Jan Fritz Hansen til ShippingWatch.
Rederier med skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) sparer skat til besætningen, der får udbetalt nettoløn.
De uafhængige økonomiske vismænd har adskillige gange gennem årene set med kritiske briller på rederiernes lempelige vilkår og opfordret regeringen til at sætte tal på den skjulte statsstøtte til erhvervet.
Af en opgørelse fra Erhvervs- og Vækstministeriet fra sommeren 2012 fremgår det, at de to ordninger tilsammen koster statskassen 800 millioner kroner årligt.
DIS-ordningen, der blev indført i slutningen af 1980'erne, koster staten 700 millioner årligt. Tonnageskatteordningen, der blev indført i starten af nullerne, koster 100 millioner kroner.
Rederierne kan selv vælge, om de vil betale selskabsskat eller den billigere skat, udregnet efter tonnage.
/ritzau/