Annonce
Forside

EU giver danske rederiers vilkår det blå stempel

Danske rederiers vilkår med tonnageskat og Dansk Internationalt Skibsregister (DIS), hvor de kan spare skat, har fået EU-Kommissionens blå stempel.

Det bekræfter konkurrencekommissærens talsmand, Antoine Colombani, over for Ritzau.

- Kommissionen har besluttet for nuværende ikke at ændre de eksisterende retningslinjer om statsstøtte til søtransport.

- Den eksisterende ordning, som har haft positiv indflydelse på beskæftigelsen og på branchens konkurrenceevne, er stadig i orden, siger Colombani på vegne af konkurrencekommissær Joaquín Almunia.

EU-Kommissionen har gransket reglerne i årevis, og det seneste år har flere end 100 lande, virksomheder, fagforeninger og andre interessenter givet deres mening til kende i en offentlig høring.

Beslutningen vækker glæde i Danmarks Rederiforening.

- Det er en milepæl for os. Der er tale om en helt afgørende afklaring for sektoren, siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, til nyhedsportalen ShippingWatch.

Rederiforeningen vil dog gerne have udvidet DIS-ordningen til også at omfatte andre skibe end handelsflåden, eksempelvis offshoreskibe og vindmølleskibe.

- Vi diskuterer sagen med kommissionen, og det, vi hører på vandrørene, er, at der er forståelse for vores synspunkter, siger Jan Fritz Hansen til ShippingWatch.

Rederier med skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) sparer skat til besætningen, der får udbetalt nettoløn.

De uafhængige økonomiske vismænd har adskillige gange gennem årene set med kritiske briller på rederiernes lempelige vilkår og opfordret regeringen til at sætte tal på den skjulte statsstøtte til erhvervet.

Af en opgørelse fra Erhvervs- og Vækstministeriet fra sommeren 2012 fremgår det, at de to ordninger tilsammen koster statskassen 800 millioner kroner årligt.

DIS-ordningen, der blev indført i slutningen af 1980'erne, koster staten 700 millioner årligt. Tonnageskatteordningen, der blev indført i starten af nullerne, koster 100 millioner kroner.

Rederierne kan selv vælge, om de vil betale selskabsskat eller den billigere skat, udregnet efter tonnage.

/ritzau/

Annonce
Guldborgsund

Får kæmpebeløb til særlig have: - Jeg troede dårligt mine egne øjne

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Får kæmpebeløb til særlig have: - Jeg troede dårligt mine egne øjne

Lolland

3.900 besøgte Whitsun: Nu er regnskabet gjort op

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Guldborgsund

Usikkerhed om omdiskuteret præstegård: Køber er sprunget fra

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission

Guldborgsund

Lokale projekter får millioner fra fond: - Vi er meget glade og beærede

Lokal nyt

Glad formand: - Det er noget, jeg virkelig har kæmpet for i mange år

Madens Folkemøde

Ø-formand ”scoutede” på folkemøde

Indland

Danmark skal gøre kræftkampen kunstigt intelligent

Lokal nyt

Ny aftale sikrer over to milliarder kroner mere til sundhed

112

Brand i Næstved sender ikke længere røg ind over beboelsesområde

Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Annonce
Annonce
Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem