Mindre end et år efter at Rusland blev optaget i Verdenshandelsorganisationen (WTO), melder EU nu russerne for at have brudt organisationens regler stort set fra begyndelsen.
Allerede få dage efter optagelsen i september sidste år indførte Rusland ifølge EU en særlig genbrugsafgift på importerede biler. Undtagen dem fra Kasakhstan og Hviderusland.
Afgiften giver ifølge EU's beregninger Rusland omkring 9,7 milliarder kroner ekstra i statskassen hvert år - alene fra eksportører i de 28 EU-lande.
Den særlige afgift gælder alle køretøjer fra personbiler til tunge specialkøretøjer, og svinger voldsomt, blandt andet afhængig af bilens størrelse og alder.
For personbiler er det mellem 3000 og 128.000 kroner i afgift per bil. Mens visse specialkøretøjer til brug i mineindustrien ifølge EU pålægges en afgift på over en million kroner.
EU's handelskommissær, Karel De Gucht, siger, at EU-Kommissionen i næsten et år forgæves har prøvet at finde en mindelig løsning med russerne.
Derfor ser han nu ingen anden løsning end at melde Rusland for at bryde WTO's grundregel, der forbyder diskriminerende handelsregler.
- Det er en alvorlig hæmsko for handel i en nøglesektor i europæisk økonomi. Vi forventer, at Rusland går aktivt ind i konsultationer med os i WTO-regi for at finde en hurtig løsning på problemet, siger De Gucht i en pressemeddelelse.
Kommissionen siger, at man generelt er tilhænger af tiltag til støtte for miljøet.
Men at der ikke synes at være miljøhensyn bag den russiske genbrugsafgift, som ifølge EU alene har til formål at diskriminere importerede biler til fordel for biler fremstillet i Rusland.
EU eksporterer hvert år biler til Rusland for en samlet værdi af 75 milliarder kroner.
Efter at EU tirsdag middag har indbragt sagen for WTO har Rusland i første omgang 10 dage til at svare. Derefter er der ifølge WTO's regler afsat 30 dage til forhandlinger.
Hvis der ikke er fundet en løsning inden for 60 dage, kan EU bede WTO om at nedsætte et panel, der skal dømme i sagen.
/ritzau/