De skandinaviske landes regeringer har ifølge en talsmand for EU's konkurrencekommissær, Joaquin Almunia, allerede i den forløbne uge taget kontakt for at høre, om de lovligt kan yde statsgaranti for milliardlån til luftfartsselskabet SAS.
- Men vi har på nuværende tidspunkt ikke modtaget nogen formel anmodning, siger Almunias talsmand Antoine Colombani fredag i Bruxelles.
Colombani understreger, at kommissionen skal orienteres om og godkende enhver form for statsstøtte, før den kan udbetales.
Det gælder også, selv om der kun måtte være tale om støtte i form af garantier, fordi det skal vurderes, om det giver den pågældende virksomhed ufordelagtigt gode konkurrencevilkår.
EU-Kommissionen har ingen standard-sagsbehandlingstid for den slags anmodninger, og talsmanden vil ikke på forhånd give et bud på, hvor lang tid det kan tage at behandle en sag om SAS.
Ifølge Ritzaus oplysninger kan en formel EU-godkendelse dog umuligt nås allerede til mandag 12. november, hvor SAS har bebudet, at virksomheden vil offentliggøre det forsinkede kvartalsregnskab, der egentlig skulle have været præsenteret torsdag.
Ifølge den svenske avis Dagens Industri skyldes forsinkelsen af regnskabet netop, at den danske, svenske og norske regering søger EU's godkendelse, så de kan stille statsgaranti for at forlænge seks bankers lån til SAS for i alt 4,7 milliarder svenske kroner.
Det er almindeligt, at der er uformelle konktakter mellem EU og regeringer forud for en formel ansøgning i sager om statsstøtte. Det kan betyde, at man kan rette ansøgningen og redningsplanen til, så der er større sandsynlighed for, at den bliver godkendt hurtigt.
I tidligere sager, hvor EU-Kommissionen har godkendt statsstøtte til luftfartsselskaber, har der været klare betingelser knyttet til.
Kommissionen godkendte for eksempel to gange i 2005, at Cyperns regering garanterede for lån til Cyprus Airways - første gang for 380 millioner og anden gang for 582 millioner kroner. Det var led i en større redningsplan.
Da Maltas regering i november 2010 fik lov til at yde direkte lån på 388 millioner kroner til Air Malta skete det "for at undgå, at luftfartsselskabet pludselig forsvinder" - og på betingelse af, at det kun var i et halvt år, indtil der var en grundig redningsplan på plads.
/ritzau/