Facebook og Twitter nedprioriteres, når danskerne søger information om folketingsvalget. TV foretrækkes.
Selvom en stor del af danskerne har profiler på sociale medier som især Facebook og også Twitter, så bliver den slags medier nedprioriteret, når der skal tages stilling til det kommende folketingsvalg.
Kun lige under 10 procent af den danske befolkning foretrækker således Facebook, Twitter og andre former for sociale medier i jagten på politisk information.
Det er cirka lige så mange, som foretrækker at blive informeret igennem politikerbesøg i hjemmet.
Det viser en undersøgelse fra KMD Analyse, som har spurgt 1000 danskere om, hvilke medier, de foretrækker at hente valginformationen hos.
Det er primært unge og københavnere, der bedst kan lide at surfe rundt på Facebook og Twitter, når beslutningen skal tages om, hvor krydset skal sættes.
I stedet er fjernsynet den helt store topscorer i kampen om at informere danskerne om, hvad der sker i valgkampen. Tre fjerdedele af den danske befolkning foretrækker at blive klogere på valget foran skærmen.
Med 80 procent er det hovedsageligt den ældre del af befolkningen, som synes bedst om fjernsynet. Alle aldersgrupper i undersøgelsen ligger dog over 70 procent på spørgsmålet om, hvorvidt tv'et er det bedste medie at hente valginformation hos.
Pladsen som det næstmest foretrukne medie snuppes af nyhedsmedierne på internettet, der dermed overhaler de trykte aviser. De ligger henholdsvis lige over og lige under 50 procent i undersøgelsen.
Også de forskellige partiers hjemmesider scorer fornuftigt. Omkring en tredjedel af danskerne foretrækker at hente information direkte fra partierne selv. Det er dog lidt mindre end andelen af danskere, der tænder for radioen for at lade sig informere.
På en sjetteplads i undersøgelsen ligger en gammel traver i dansk politik, nemlig vælgermødet. Knap 20 procent af danskerne har det bedst med selv at tage ud til gymnastikhaller og forsamlingshuse for at høre, hvad politikerne vil.
/ritzau/