Jo mere lastbiler slider på vejene, jo mere skal de betale i kørselsafgift. Fra 2015 skal vognmænd betale for, hvor mange kilometer deres lastbiler kører. Desuden skal miljøvenlige lastbiler betale mindre end de modeller, der belaster miljøet mest.
Det skyldes, at regeringen fra 2015 indfører nye kørselsafgifter for lastbiler som led i en grønnere transportpolitik.
- Vi vil gerne motivere transportbranchen til at gøre trafikken grønnere og øge miljøhensynet, siger skatteminister Thor Möger Pedersen.
Selve systemet skal fungere ved hjælp af et GPS-system frem for den brobizz-teknologi, der tidligere var planlagt.
- Dermed kan det også bruges på andre veje end motorvejene og mindske overflytning af lastbiltransport til mindre veje, uddyber han.
Som det er nu, betaler man en fastsat vejbenyttelsesafgift, der er uafhængig af, hvor meget man reelt bruger vejen.
Trafikforsker Harry Lahrmann er enig i, at GPS-løsningen er den bedste.
- Der er ingen tvivl om, at GPS er den smarteste metode. På den måde er betalingen jo baseret på, hvor langt man reelt kører. Brobizz teknologien havde givet store udfordringer, som man nu slipper for, siger han.
- Det er vejen frem for lastbiler på kort sigt og sandsynligvis også for biler på lang sigt, tilføjer han.
I alt forventer man at kunne opkræve mellem 2,7 og 2,9 milliarder kroner om året ved de nye kørselsafgifter, hvorimod man ved de vejbenyttelsesafgifter, der benyttes i dag, opkræver omkring 600 millioner årligt, oplyser Skatteministeriet.
Dansk Industri frygter, at afgifterne vil være en ekstra skat på vækst og dermed koste arbejdspladser.
Ikke desto mindre sætter regeringen en udbudsrunde på det nye system i gang i 2. kvartal 2013.
De fleste lastbilchauffører er allerede bekendte med det GPS-system, som regeringen ønsker. Systemet er nemlig i forvejen brugt flere steder i udlandet. Det betyder, at teknologien er kendt og efterprøvet.
/ritzau/