Byggeriet af Metro-Cityringen i København risikerer at blive yderligere forsinket - og dermed endnu dyrere, skriver Berlingske.
En af de to store entreprenører på projektet, italienske Tecnimont, ønsker nemlig at sælge sin andel i projektet til den anden hovedentreprenør, Salini, der også er fra Italien.
Ifølge avisen indgik de to entreprenører en aftale i juni, og den betyder, at Salini kommer til at eje næsten hele Metroprojektet.
Dr.techn. og professor i styring af megaprojekter ved Oxford Universitet Bent Flyvbjerg har i flere år beskæftiget sig med store offentlige anlægsprojekter. Han siger, at planerne kan gøre byggeriet endnu dyrere.
- I værste fald giver det alvorlige forsinkelser - indkøringen giver vanskeligheder, og man mister tid, siger han til Berlingske.
Bent Flyvbjerg peger på, at det koster tre millioner kroner, hver gang Metrobyggeriet bliver bare én dag forsinket.
For at entreprenørkonsortiet kan ændres, skal Metroselskabet godkende det, men selskabet har ikke modtaget en officiel forespørgsel om ændringen af deres konsortium, lyder det fra Anne-Grethe Foss, viceadministrerende direktør i Metroselskabet.
- Der er fortsat tre selskaber i konsortiet, og vi blander os ikke i, hvordan de organiserer sig internt i konsortiet, siger hun i en pressemeddelelse.
- Hvis der skulle komme en forespørgsel, må vi gå ind og foretage en konkret vurdering af, hvad ændringen ville betyde, fortsætter hun.
Tecnimont har ansvaret for det tekniske design på Cityringen. Og en stor del af det arbejde er allerede afsluttet eller tæt på at være det, lyder det fra Metroselskabet.
De to italienske selskaber skriver i aftalen, at handlen kun mangler at blive godkendt af Metroselskabet, skriver Berlingske.
/ritzau/