Selv om foråret ellers vejrmæssigt nærmest har inviteret til, at man tilbragte tid i en lænestol med dagens avis, ser det skidt ud for avisbranchen, når det gælder antallet af læsere i perioden marts-maj.
Gennem de tre pågældende måneder er læserne nærmest flygtet fra dagbladene, skriver Mediawatch.
Det er tal fra analyseinstituttet Gallup, som afslører, at stadig færre danskere læser aviser. Og det gælder både de store morgenaviser, boulevardpressen og nichemedierne.
Eksempelvis har Morgenavisen Jyllands-Posten mistet 60.000 læsere i perioden marts-maj 2013, når man sammenligner med samme periode året før. Dermed når avisen et læsertal på færre end 300.000.
For Berlingske går det heller ikke for godt. I maj var læsertallet helt nede på 170.000, mens det gennemsnitlige læsertal for perioden marts-maj lå på 207.000.
Politiken har i perioden mistet 50.000 læsere i forhold til året før, skriver Mediawatch.
Nichemedierne Information og Kristeligt Dagblad bløder også voldsomt på læserfronten. De regnes ellers for at være mindre sårbare for læserflugt, men i perioden er læsertallet på de to aviser faldet med henholdsvis 14 og 15 procent.
Ser man alle dagblade under ét, er det gennemsnitlige fald i perioden på 14 procent sammenlignet med sidste år. Kun de regionale blade på Fyn, Lolland-Falster og Sjælland holder skansen nogenlunde. Her er faldet under fem procent.
/ritzau/