To millioner lektioner på skolebænken.
Så meget har Danmarks Lærerforening regnet sig frem til, at lockouten har kostet de danske grundskoleelever.
Tallet frustrerer formanden for Danske Skoleelever, Agnete Vienberg Hansen.
- Det er virkelig meget, vi er gået glip af både fagligt og socialt, siger hun til Ritzau.
Hun frygter også, at den tabte undervisning fra de mange timer bliver svær at indhente.
- Hvis vi skal indhente den tabte undervisning efter konflikten, er det vigtigt, at det bliver gjort på en menneskelig måde, hvor eleverne kan følge med, siger Agnete Hansen.
De to millioner lektioner, som skoleeleverne står til at have mistet onsdag er faktisk præcis det antal timer, som regeringen i sit forslag til folkeskolereformen vil øge undervisningstimetallet med.
Agnete Hansen og Danske Skoleelever undrer sig over, at eleverne skal miste så højt et timetal, når regeringen lægger op til, at de skal have mere undervisning.
- Det er da ironisk, siger hun.
Foreningen Danske Skoleelever håber nu, at regeringen snart griber ind, så de kan komme tilbage til en hverdag med undervisning og forberedelser til sommerens prøver.
Men kommer det til et indgreb, håber Agnete Hansen på, at regeringen vil tage hensyn til begge sider i konflikten mellem Danmarks Lærerforening og Kommunernes Landsforening (KL).
- Jeg synes, at alle parter skal føle, de får noget ud af løsningen. Hvis nogen er utilfredse bagefter, kommer der bare mere utilfredshed og nye diskussioner i fremtiden, siger Agnete Hansen.
Men som det ser ud lige nu, kan den unge formand for skoleeleverne slet ikke få øje på en vilje til at gå på kompromis mellem parterne i konflikten.
- Vi elever bliver tvunget til at gå på kompromis med vores uddannelse lige nu, så det er da for dårligt, at partnerne slet ikke gider gå på kompromis for vores skyld, siger Agnete Hansen.
For hver eneste dag KL fastholder lockouten stiger antallet af aflyste lektioner, ifølge Danmarks Lærerforening, med cirka 120.000.
/ritzau/