Nye åbningstider i butikkerne får nu kæden Dagli'Brugsen til at sænke sine priser markant på en række varer. Dermed vil kæden på de såkaldte X-tra-varer sætte prisen på samme niveau som discountbutikker.
Prisnedsættelsen er et modsvar på ændringerne i lukkeloven, der har fjernet småbutikkernes fordel ved at have kunderne for sig selv på døgnets ydertidspunkter.
- Fjernelsen af lukkeloven har været dyr for vores butikker, fordi kunderne i højere grad er begyndt at køre til de store byer og handle.
- Det vil vi ikke sidde overhørig, og derfor investerer vi nu i de hidtil største prissænkninger i vores historie, siger salgsdirektør for Dagli'Brugsen Jesper K. Andersen til Ritzau.
I alt vil man sænke priserne på 230 varer. Det gælder både X-tra-varerne, men også strategiske produkter som økologisk mælk, pålæg samt frugt og grønt.
Et eksempel på prisnedsættelsen er X-tra-leverpostej, der sættes ned fra 12,95 kroner til nu 8,55 kroner.
De lavere priser koster kæden et stort tocifret millionbeløb. Jesper K. Andersen betegner dette som en "investering".
- Det er vores håb, at kunderne så vil vælge at købe flere varer i butikken, så vi får investeringen hjem igen. Men det sker ikke på en enkelt nat. Der vil gå noget tid, før kunderne fanger det og giver os kredit for det, siger Jesper K. Andersen.
Prissænkningen er et af resultaterne fra kundepaneler, der har givet deres besyv om Dagli'Brugsen. Man er glad for, at butikkerne udfylder mange funktioner i lokalområdet - men har været kritisk over for kædens prisniveau.
Jesper K. Andersen konstaterer, at de små nærbutikker, herunder også tankstationerne, er i gang med et stort udskilningsløb.
Den mere åbne konkurrence venter salgsdirektøren i løbet af et par år vil sænke den samlede omsætning for denne gruppe af butikker fra cirka 11 milliarder kroner til i bedste fald otte milliarder.
- Og så er der for mange butikker, siger Jesper K. Andersen, der også må erkende, at udviklingen meget vel kan koste butikker i Dagli'Brugs-kæden livet.
/ritzau/