Den skandinaviske bankgigant Nordea har formået at holde sine omkostninger i ro i 11 kvartaler i træk. Det fremgår af bankkoncernens halvårsregnskab.
Det ordinære resultat kunne dog ikke helt vise de samme takter. Nettoresultatet faldt med tre procent til et overskud på 15,6 milliarder kroner.
Men trods en usikker makroøkonomisk situation siger koncernchef Christian Clausen, at banken fortsat leverer i henhold til planen om at styrke indtægterne, øge omkostningseffektiviteten og forbedre bankens kapitalposition.
- I andet kvartal bød vi 23.000 nye kunder velkommen i Nordea, og vi har styrket vores position som den førende erhvervsbank i Norden og de baltiske lande, siger Christian Clausen i en kommentar til resultatet.
- Det økonomiske aktivitetsniveau er generelt stadig lavt, og renterne er fortsat under pres. I denne situation står Nordea stærkt med stærkere kunderelationer, fortsat høj lønsomhed og en styrket kapitalposition, siger koncernchefen.
En del af årsagen til, at banken kan holde sin udgifter i ro, skyldes blandt andet, at man har skåret i antallet af ansatte med omkring 650 fuldtidsansatte.
Samlet har de omkring 10 millioner privatkunder og små og mellemstore erhvervskunder i Norden og de baltiske lande i alt 787 lokaliteter med filialer og kontaktcentre samt onlineløsninger, hvor de kan få hjælp til bankforretningerne.
Over en million kunder bruger nu Nordeas mobilbank. Og Nordea oplyser, at brugere af mobilbanken oftere "går i banken" end traditionelle bankkunder.
Det gennemsnitlige antal gange om måneden, hvor kunderne loggede sig på mobilbanken steg fra 13,7 til 15,8 i løbet af seks måneder.
Og da kundernes efterspørgsel efter kassetransaktioner er faldende, vil Nordea skære i antallet af lokaliteter med kassebetjening.
Ved udgangen af andet kvartal i år, kunne man gå i kassen i 53 procent af Nordeas nordiske filialer.
/ritzau/