I Viby ved Aarhus fejres første dag efter lockouten med flødeboller til alle børnene og rundstykker til lærerne på Viby Skole. Men når hverdagen vender tilbage, ligger der en stor opgave foran både ledelse og lærergruppe på skolen, siger skoleleder Kalle Kristensen.
- I dag er en hyggedag og en festdag. Men så venter der noget andet rundt om hjørnet, fordi vi har mistet så meget tid, som vi har, siger Kalle Kristensen, skoleleder på Viby Skole.
Han kunne mandag morgen byde forældre og elever velkommen til skolen efter fire ugers ufrivilligt fravær som følge af arbejdsgivernes lockout af lærerne.
En konflikt, hvor lærere og kommuner har stået stejlt over for hinanden, og forhandlingerne er brudt sammen gang på gang. Enden på konflikten blev et regeringsindgreb, som på mange punkter kom arbejdsgivernes ønsker i møde.
- Det har været dejligt at mødes igen. Vi har givet nogle krammere. Vi er vant til at tale ordentligt om tingene her på skolen, så det skal nok gå, siger Kalle Kristensen.
- Det er da helt sikkert, at der er nogle af lærerne, der er dybt frustrerede over det, der er sket. Men for mig er det ikke et spørgsmål om magt. Det er et spørgsmål om at lave en rigtig god skole i samarbejde med lærerne, tilføjer han.
Den første dag præges af gensynsglæden, en lærergruppe, der brænder for at komme tilbage til undervisningen, og elever, der har savnet deres skole.
Men der er også mange spørgsmål, der presser sig på efter fire ugers ufrivilligt fravær fra lærere og elever - især spørgsmål om pensum og afgangsprøver.
- Vi har et timetal, som svarer til det vejledende, og det ligger over minimum. Efter fire ugers konflikt skylder vi nok lidt, men det er ikke uoverkommeligt, siger Kalle Kristensen.
Foran ham ligger opgaven med at finde frem til, hvordan især de ældste elever skal kompenseres for de manglende timer. De mindre elever kan indhente det tabte i de kommende skoleår.
- Vi holder møde med bestyrelsen i starten af næste uge for at finde ud af, hvordan vi gør.
- Der kan enten blive tale om at inddrage nogle lørdage eller nogle eftermiddage til undervisning. Eller også skal vi lade det gå ud over nogle af de fag, hvor eleverne ikke skal til afgangsprøve, siger Kalle Kristensen.
/ritzau/