Der skal ikke gå ret lang tid mere med tomme klasseværelser, før det bliver umuligt for skolerne at indhente de tabte timer og leve op til minimumstimetallet for de ældste elever i folkeskolen.
Sådan lyder vurderingen fra formanden for Danmarks Skolelederforening, Anders Balle.
- Det er meget svært at sætte tal på, fordi timetallet er så forskelligt fra kommune til kommune, men hvis lockouten varer en uge eller 14 dage mere, så bliver det altså rigtig, rigtig vanskeligt at kompensere eleverne, siger han.
- Hvis konflikten bliver langvarig, så må undervisningsministeren komme på banen med en dispensation for minimumtimetallet til kommunerne. Det er en force majeure-situation, siger han.
Efter to uger med lockout har stort set alle landets 9. klasser svært ved at overholde lovkravene for antallet af timer, skriver Politiken.
I en del kommuner ligger timetallet i forvejen tæt på grænsen, men også skolerne i de kommuner, hvor eleverne får flest timer har nu svært ved at leve op til lovkravene.
For de mindre klasser er problemet ikke så stort, for her kan de tabte timer indhentes i de kommende skoleår. Men for landets afgangselever giver lockouten problemer for forberedelsen til deres eksamen.
Og det vil kræve en stor indsats at kompensere eleverne for de tabte timer, siger Anders Balle.
- Man kunne udvide skoledagen med en time eller to, eller man kunne tilbyde noget prøveforberedende undervisning om lørdagen. Der kunne også lægges nogle ekstra undervisningstimer ind på det tidspunkt, hvor eleverne normalt har læseferie, siger han.
Det vil kræve en ekstra indsats af de lærere, som i to uger nu har været lockoutet fra at passe deres arbejde i klasselokalerne.
Men hvis de ikke frivilligt er parate til at bidrage til, at eleverne kan indhente de tabte timer, så må skolelederne tvinge dem til det, siger formanden.
- Jeg har som leder mulighed for at beordre lærerne til at gøre det. Jeg håber, at vi får en aftale, som alle kan være glade for, så stemningen bliver god på skolen bagefter, og at det kommer til at forløbe så gnidningsfrit som muligt, siger Anders Balle.
- Men det er klart, at jeg som leder må sørge for at få tingene til at fungere, tilføjer han.
Taberne i konflikten er i sidste ende afgangseleverne, som risikerer lavere karakterer til eksamen på grund af dårligere forberedelse.
- Det er den mest sårbare periode overhovedet for eleverne, så hver eneste time de mister giver en smule ringere prøveresultat, siger Anders Balle.
/ritzau/