Inkassofirmaerne kan ikke bare lægge det ene gebyr oven på det andet, når de forsøger at inddrive penge fra skyldnere.
De har pligt til at følge de grænser, som står i en bekendtgørelse fra Justitsministeriet, har Højesteret slået fast i en dom.
Det er Forbrugerombudsmanden, der har fået medhold i den principielle sag, hvor Sø- og Handelsretten oprindeligt ikke ville tage stilling.
- Dommen er vigtig, fordi den sikrer, at de forbrugere, der ikke har betalt deres oprindelige gæld til tiden, ikke kan blive opkrævet gebyrer ud over, hvad Folketinget og justitsministeren tillader, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.
For eksempel vil et ekstra månedligt gebyr på 25 kroner for at få tilsendt et girokort hurtigt føre til, at grænserne i bekendtgørelsen overskrides.
Dommerne fastslår, at fremsendelse af girokort og adressesøgning må være en del af sædvanligt inkassoarbejde, og derfor må den slags ikke lægges oveni regningen.
Det var firmaet KGS Europe ApS, som ikke følte sig bundet af grænserne, men efter nederlaget i Højesteret skal firmaet nu betale 156.000 kroner i sagsomkostninger til Forbrugerombudsmanden.
Hvis det skyldige beløb er mellem 5000 og 10.000 kroner, må inkassofirmaet højst opkræve 1100 kroner i inkassobeløb ud over hovedstolen, renter, rykkergebyr og inkassogebyr.
Uenigheden om grænserne blev afsløret, da et inkassofirma henvendte sig til Forbrugerombudsmanden og gav et tip om, at ikke alle firmaer ville holde sig inden for grænserne i bekendtgørelsen.
Derefter fik Forbrugerombudsmanden underskrift fra flere end 50 godkendte inkassofirmaer om, at de ville respektere beløbsgrænserne - men KGS Europe ville ikke skrive under.
I øvrigt har ombudsmanden samtidig fået fast grund under fødderne i forhold til at udøve kontrol.
Dommerne i Højesteret skriver nemlig, at ombudsmanden generelt har ret til at føre tilsyn med erhvervslivet, når det gælder overholdelse af markedsføringsloven.
Det gælder også inkassobranchen, selv om Rigspolitiet i forvejen godkender personale og giver firmaer autorisation.
- Det er vigtigt for forbrugerbeskyttelsen, udtaler Henrik Øe i pressemeddelelsen.
/ritzau/