Aller Media vil ikke længere kun sørge for kulørt læsestof til kufferten. Nu vil Danmarks største udgiver af magasiner og ugeblade også sælge rejser. Aller Media har købt rejsebureauet Nyhavn Rejser, oplyser Aller i en pressemeddelelse.
- Nyhavn Rejser har et meget stærkt brand og er en sund og attraktiv virksomhed, der siden 2010 har oplevet tocifrede vækstrater, siger Pål Thore Krosby, administrerende direktør Aller Media i en pressemeddelelse.
- Vi ser et godt strategisk match mellem vores kerneforretning og Nyhavn Rejser, som sikrer en god platform for fremtidig vækst og udvikling, tilføjer Pål Thore Krosby.
Opkøbet er en del af Allers vækststrategi, som blandt andet skal sikre Aller et fundament uden for mediemarkedet, hvor det i dag er vanskeligt at tjene penge. Det er formentligt ikke sidste opkøb inden for rejsebranchen, som Aller kaster sig ind i.
- Rejsebranchen passer godt til vores filosofi om at underholde, fordybe og berige, og der er i begge brancher et stort fokus på livsstil og oplevelser, siger Pål Thore Krosby.
- Rejser er et stadigt større interesseområde for vores læsere, og ved at tilbyde rejser kan vi udfylde en endnu større del af vores læseres liv i forlængelse af vores eksisterende mediers indhold, tilføjer han.
Opkøbet er det første store i medievirksomhedens plan for opkøb og investeringer frem mod 2015.
Nyhavn Rejser fortsætter som et selvstændigt selskab og brand under Aller Media, som har købt 70 procent af aktierne i selskabet.
Nyhavn Rejser har eksisteret siden 1988 og har i dag cirka 60 ansatte. Rejsebureauet sælger individuelle rejser, krydstogter og grupperejser.
Rejsebureauet havde en omsætning på cirka 260 millioner kroner i 2012 og forventer i 2013 at omsætningen stiger til mere end 300 millioner kroner.
Nyhavn rejser fortsætter med administrerende direktør Henrik Fuglsang og salgsdirektør Lars Mathiasen i spidsen.
Aller Media udgiver blandt andet Se&Hør, Billedbladet, Femina, Familiejournalen og Vi Unge.
Aller Holding er i dag den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden med et ugentligt oplag på cirka 2,7 millioner blade.
Det danske datterselskab Aller Media har et ugentligt oplag på 780.000 blade, som ifølge Aller bliver læst af mere end to millioner danskere hver uge.
/ritzau/