Sejler et dansk rederi ind i piratfarvand, skal de fremover ved at have en plan liggende klar for, hvordan de vil løse en mulig gidselsituation og medvirke til at sikre hurtigst mulig løsladelse af gidsler. De skal også have ressourcerne til det.
Det vil erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen sikre med et nyt lovforslag.
Til gengæld imødekommer hun ikke fagforbundet 3F's ønske om en egentlig national følgegruppe, der kan kigge et rederi over skulderen og kontrollere, om de gør alt for at få kidnappede søfolk sikkert hjem.
Hverken i søfartserhvervet eller generelt er der i dag regulering af arbejdsgiverens ansvar ved kaprings- og gidselsager.
I øjeblikket sidder seks søfolk fra det danske rederi Shipcraft tilfangetaget på tredje år hos pirater i Somalia.
Lovforslaget lægger også op til, at rederier ikke skal kunne fyre de ansatte, mens de sidder som gidsler. Arbejdsgiveren har pligt til sørge for sine ansatte også selv om de er kidnappet fra skibet. Omsorgspligten gælder til de ansatte er ude i god behold.
Desuden er den danske stat klar til at yde økonomisk tilskud til et rimeligt underhold af pårørende til tilfangetagne, der har forsørgerpligt overfor familier, såfremt den ikke er sikret via overført løn fra den kidnappede forsørger.
Det gælder især søfolk, der kommer fra lande, der ikke som i Danmark har adgang til sociale ydelser.
Regeringen vil imidlertid ikke lovgive om, at rederierne skal forsikre sig, så de er dækket ind med både løsesum og mod kidnapning.
I kaprings- og kidnapningssager, hvor danske interesser er involveret, følger Udenrigsministeriets Borgerservice i dag sagerne tæt og Politiets Efterretningstjeneste fungerer som en slags rådgiver for Borgerservice.
/ritzau/