I finansloven for 2021 blev der afsat 135 millioner kroner over en fireårig periode til ansættelse af borgerrådgivere i landets kommuner.
GULDBORGSUND 1. oktober 2021 tog Guldborgsund Kommunes nye borgerrådgiver, Thea Hass, første gang telefonen for at hjælpe en borger igennem den offentlige jungle.
Inden året var omme, havde 69 ringet eller skrevet til den nye rådgiver.
Den statistik er med i Thea Hass' første årsrapport, som hun i disse dage er ved at lægge sidste hånd på. Den skal præsenteres for byrådet - hendes arbejdsgiver - ved byrådsmødet i februar.
Selv om hun er nyansat og altså kun har årets tre sidste måneder at evaluere, har Thea Hass allerede skabt sig et billede af, hvilke behov hun kan hjælpe Guldborgsund-borgerne med.
To tredjedele af de 69 henvendelser handler om rådgivning og vejledning. Den sidste tredjedel er fra folk, der vil klage over en afgørelse, kommunen har truffet.
- Jeg hjælper blandt andet med at klage til Ankestyrelsen over afgørelser fra kommunen. Der er borgere, der har svært ved at formulere en klage og ved at skrive til en offentlig myndighed. Det kan forekomme uoverskueligt, især hvis man står et svært sted i livet. Men så kan jeg hjælpe, fortæller Thea Hass, der blandt andet har hjulpet en borger, der fik afslag på en ansøgning om et hjælpemiddel.
Vedkommende havde svært ved at tyde, hvad der stod i brevet fra kommunen.
- Det viste sig, at hjælpemidlet skulle søges hos sygehuset og ikke hos kommunen, så det var faktisk ikke et afslag. Det sker, at formuleringer om kompliceret og teknisk lovstof bliver svært for borgerne at læse, fordi afsenderen skal gøre sig umage med, at formuleringerne er juridisk korrekte, fortæller Thea Hass, som dog ikke mener, at Guldborgsund Kommunes sagsbehandlere generelt er dårlige til at kommunikere klart til borgerne.
- Men det kan altid blive bedre, fastslår hun og understreger en vigtig pointe i borgerrådgiverens opdrag:
- Jeg kan ikke omgøre kommunens afgørelser Og jeg er ikke hverken borgerens bisidder eller advokat, men en uvildig vejleder.
Kan du forstå, hvis borgere kan komme i tvivl om din uvildighed, når der står Guldborgsund Kommune øverst på din lønseddel?
- Ja, men det er netop derfor, at der i loven om borgerrådgivere er indbygget den sikkerhed for borgerne, at rådgiveren er ansat direkte under byrådet og ikke af forvaltningen. Der er ingen direktører i kommunen, der kan fortælle mig, hvad jeg skal og ikke skal. Jeg refererer direkte til byrådet, så i det omfang, man som borger har tillid til de politikere, man selv har været med til at vælge, kan man også have tillid til mig.
Borgerrådgiveren kan af egen drift gennemføre undersøgelser af udvalgte forvaltningsområder. Men det er ikke den del af opgaven, Thea Hass har fokus på endnu.
Kunne du ikke have lyst til at sætte fokus på for eksempel sagsbehandlingen i teknik- og miljøforvaltningen og konsekvenserne af instrukssagen, som jo har fået meget kritik?
- I begge tilfælde er der - også før jeg tiltrådte - sat arbejde i gang. Så længe der arbejdes enten i forvaltningen eller politisk med et område, går jeg ikke ind i sagen. Det svarer til Ombudsmandens måde at arbejde på, forklarer Thea Hass.
Har man brug for Thea Hass' assistance, kan man ringe til hende på 25 18 03 40 eller skrive til thah@guldborgsund.dk. Hun har ikke en fast træffetid, men prøver at være tilgængelig, når det passer borgerne at ringe.
Borgerrådgiverens opgaver er at bistå borgere, der er utilfredse med Guldborgsund Kommunes handlinger og undladelser, ved at:
1) behandle henvendelser fra borgerne om Guldborgsund Kommune
2) yde vejledning i klagesystemet i sager, der vedrører Guldborgsund Kommune
3) yde hjælp til forståelse af afgørelser med videre fra Guldborgsund Kommune og
4) tilbyde mægling i sager, hvor dette antages at kunne løse konflikter mellem kommunen og borgeren
Borgerrådgiveren kan desuden af egen drift gennemføre undersøgelser af udvalgte forvaltningsområder.