Sejlklubberne frygter for deres eksistensgrundlag.
GULDBORGSUND Det var en rystende besked, der ramte sejlermiljøet i hele Guldborgsund Kommune torsdag formiddag.
Meldingen om, at Sund og Bælt pludselig forventer, at broen mellem Lolland og Falster, Frederik IX's bro, for fremtiden ikke nødvendigvis kommer til at fungere som en klapbro, ramte som en bombe under hele sejlermiljøet.
Støvet har stadig ikke lagt sig, og det er endnu for tidligt at gøre endelig status over, hvilke konkrete konsekvenser en sådan beslutning i sidste ende vil have.
Men for sejlklubberne bliver det unægtelig et problem, hvis broen ikke længere kan åbnes, så de store sejlskibe kan krydse Guldborgsund ved Nykøbing.
Ganske tæt på broen ligger Sejlforeningen Vikingen. Formand Carl Erik Juel Hansen frygter, at klubbens økonomi ikke længere kan hænge sammen, hvis de mange tyske sejlere finder andre havne at lægge til i.
- Hvis du tager Sejlforeningen Vikingen og kigger på vores gæsteindtægter gennem flere år, så kommer der i hvert fald til at mangle 60.000 til 70.000 kroner i kassen, hvis man lukker den bro. Det får en ganske voldsom betydning for klubbens øvrige økonomi - vores gæsteindtægter svarer til 60 procent af vores opkrævede kontingenter. Så kan du selv regne ud, hvad det betyder for foreningens fremtid, siger Carl Erik Juel Hansen til Folketidende.
Per Thomsen, der er koordinator for foreningen Sejlklubberne i Guldborgsund, tøver ikke med at kalde en eventuelt permanent lukning af Frederik IX's bro for en katastrofe for sejlermiljøet i Guldborgsund Kommune.
- Det er katastrofalt at lukke et farvand af på den måde. Det kommer til at gå ud over lokale og ikke mindst sejlerturismen. Alle sejlerklubberne er forundrede over, at man åbenbart bare kan trække sådan en beslutning henover hovederne på os, siger Per Thomsen.
Han foreslår, at man tilgodeser togdriften ved at sætte faste tidspunkter på, hvornår broen åbner, så de ikke karambolerer.
- Vi kunne sagtens finde os en aftale om, at broen åbnede på faste tidspunkter i løbet af dagen, så det ikke forstyrrer togdriften. Det kunne vi sagtens indrette os efter, siger Per Thomsen.