Annonce
Guldborgsund

Det skal være mindre bøvlet at kontakte kommunen

Arkivfoto: Anders Knudsen
Et enigt byråd har ønsket at afskaffe bøvlede arbejdsgange for både borgere og personale i Guldborgsund Kommune. I år har fokus særligt været på at hjælpe borgerne med at spare tid og frustrationer.

GULDBORGSUND: Det kommunale system får af og til høvl for at være noget bøvl at finde rundt i som borger. Og det kan en del af personalet sådan set også nikke med på.

Men siden det sidste år blev vedtaget af byrådet at nedbringe mængden af bøvlede arbejdsgange, er det måske blevet en smule lettere for begge parter. I den nyligt vedtagne budgetaftale har et enigt byråd samtidig besluttet, at indsatsen skal intensiveres.

I hjemmeplejen bruger personalet nu i højere grad mobiltelefonen til løbende at afrapportere fra et besøg hos en borger frem for at skulle tænke hele dagen igennem, når de til slut sidder ved en computer. Det betyder, at medarbejdere konstant er opdateret på borgere fra deres rute, ligesom det er lettere at samarbejde koordinere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Skal man bestille nye bleer til en voksen borger, kan man nu gøre det online frem for igennem en lang og tung proces over telefonen.

Hurtig proces

Det er også blevet lettere for nytilkomne ukrainere at få et MitID efter et nyt samarbejde med sprog- og integrationscentret, Borgerservice og Ydelsesafdelingen.

Derudover har borgere og pårørende fået mulighed for selv at tilgå deres kommunale journaler inden for social- og sundhedsområdet frem for at skulle kontakte en medarbejder.

Det bøvl, vi selv kan gøre noget ved, tager vi fat i med det samme.

Martin Weis Holm, centerchef, politik og personale
De mange frivillige, der bruger tid på at søge puljer, kan formentlig se frem til en ny puljestruktur, der skal øge overblikket i forhold til, hvordan midlerne bliver brugt. Det skal også gøre det lettere at finde ud af, hvilken pulje man skal søge. Men det kræver en politisk beslutning. Foto: Ingrid Riis

Det har næsten været en lettelse at få den politiske tilkendegivelse af, at det er en indsats, der skal prioriteres, forklarer Martin Weis Holm, centerchef for politik og personale.

For nu hvor indsatsen er blevet mere systematiseret, er der ikke nødvendigvis langt fra tanke til handling.

- Nogle løsninger kan man lave meget hurtigt. Inden for pladshenvisningen har man optimeret hjemmesiden og undersøgt, hvornår på dagen der er særligt på telefonen. På den måde kan man målrette indsatsen, og det har medført en langt mindre ventetid for borgerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ikke et bureaukratisk dyr

Han oplever, at medarbejderne har været dygtige til løbende at forbedre sagsgangene. Og nu hvor der er et endnu større fokus på det, har man gjort processen nemmere for netop ikke at gøre afbureaukratiseringen til et bureaukratisk dyr.

- Det bøvl, vi selv kan gøre noget ved, tager vi fat i med det samme. Og om vi kan det, finder vi ud af ret hurtigt i vores drøftelse. Medarbejderne kender selv deres tid og kan tydeligt mærke, hvis noget bøvler. Blandt andet i forhold til arbejdsgangen i hjemmeplejen, hvor de nu hurtigt kan opdatere rapporten undervejs fra deres telefon.

I 2023 har de fleste initiativer været rettet mod borgere for at give dem en nemmere proces i mødet med kommunen. Arbejdet fortsætter frem mod 2025.

  • Arkivfoto: Anders Knudsen
  • De mange frivillige, der bruger tid på at søge puljer, kan formentlig se frem til en ny puljestruktur, der skal øge overblikket i forhold til, hvordan midlerne bliver brugt. Det skal også gøre det lettere at finde ud af, hvilken pulje man skal søge. Men det kræver en politisk beslutning. Foto: Ingrid Riis
Annonce
Guldborgsund

Øretæver i luften: Kærestestrid endte galt

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Annonce
Annonce
Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Sport

Ljungquist med KO-sejr i eget stævne

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Guldborgsund

Øretæver i luften: Kærestestrid endte galt

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Lolland

Festivaltriumf på Lolland: Billetsalget boomer

Lokal nyt

Advarer før pinsen: Tænk jer om

Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

Vejret

Weekenden bliver varm men slutter for en landsdel med byger

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt

Skole

Sidste skoledag uden fadæser: Fans, karameller og love

Lolland

Lokale museer er lettede over ny reform: Mister ikke tilskud

112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t

Annonce
Annonce
Sport

Flere tusinde børn indtager byen: - Det er rekord i år

Indland

Sort røg: Brand hos Novo Nordisk kan ses på 30 kms afstand

Indland

Ni ud af ti danskere modtog sireneadvarsel på mobilen

112

Tysker på afveje: Cyklede på Farøbroen

Rødby

Lukker Netto i en måned: Men giver kunderne unik mulighed

Udland

Kendt tryllekunstner beskyldes for seksuelle overgreb

Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder