Fuglsang Kunstmuseum modtog tirsdag et udlånt maleri fra dronning Margrethe.
FUGLSANG I en stor, hvid papkasse stod det så fint op mod væggen. Maleriet.
Gulvet omkring det var i løbet af formiddagen blevet fyldt med malerier og andre genstande, som konservatorerne allerede havde tjekket for småskader ved ankomsten. Malerierne, skitserne, keramikken, træudskæringer, skulpturerne og flere gravstene illustrerede på tydeligste vis, hvor alsidig en kunstner Niels Skovgaard, der var søn af guldaldermaleren P.C. Skovgaard, var.
Et lys blev tændt i øjnene på konservatorerne, da kassen med det maleri, som dronning Margrethe har udlånt til udstillingen, skulle åbnes. Maleriet må have en særlig betydning for dronningen, mener kunsthistoriker og kurator på udstillingen Fleur Wetterholm.
Til daglig hænger det nemlig i dronningens arbejdsværelse på Marselisborg Slot, hvor hun har fået indrettet resten af rummet i farverne fra maleriet.
Forsigtigt blev flere lag bobleplast og et beskyttende hvidt stofklæde foldet væk fra maleriet, der lå med bagsiden op.
- Hvor er det nogle fine farveprøver, der er lavet, udbrød konservator Henrietta Havsteen-Mikkelsen, da hun så, at der også er malet på bagsiden.
Forsigtigt får hun maleriet vendt, så de dansende kvinder viser sig.
Betaget af Lolland
Titlen "Kvindernes dans i Megara" illustrerer meget godt, hvad der sker på billedet. Men forarbejdet har været massivt, forklarer Fleur Wetterholm.
- Niels Skovgaard var i Grækenland ad flere omgange, og blandt andet besøgte han byen Megara. Han blev betaget af de her dansere, men de ville ikke stille sig op længe nok til, at han kunne nå at portrættere dem. Han måtte derfor komme igen igennem en længere periode. Han prøvede også at fotografere dem, men han havde problemer med at fremkalde billederne, så han forsøgte at arbejde ud fra negativerne, siger hun og viser et par indrammede skitser fra det indledende arbejde.
Men Niels Skovgaard arbejdede flere andre steder end i Grækenland. Sine første oliemalerier malede han blandt andet på Damsmosegaard på Lolland. Egnen var så betagende for ham, at han ikke forstod, hvorfor andre søgte til udlandet for at finde motiver.
- At han har malet fra Lolland, er en vigtig årsag til, at vi laver en udstilling om ham, forklarer Fleur Wettergren.