Banedanmark forlænger sporarbejde på Sydbanen
med tre måneder i 2020.
NYKØBING Efter et slemt år med togbusser halvdelen af året på grund af sporarbejde på Sydbanen mellem Nykøbing og København har togrejsende de sidste par måneder kunnet ånde lettede op. Togbusser er igen erstattet af tog, der kører direkte mellem Nykøbing og København.
Men det gælder om at nyde togrejsen, mens tid er. For allerede ved udgangen af marts næste år lukker Banedanmark ned for togtransporten på noget af Sydbanen.
Det er strækningen mellem Næstved og Ringsted, der bliver lukket ned på grund af sporarbejde. Det var meningen, at der kun skulle være sporarbejde på strækningen i fem måneder fra slutningen af marts til slutningen af august, men nu meddeler Banedanmark, at sporarbejdet fortsætter yderligere tre måneder til slutningen af november. Dermed er der i 2020 kun direkte togforbindelse mellem Nykøbing og København i årets tre første måneder og årets sidste måned.
Årsagen til, at sporarbejdet varer tre måneder længere end først planlagt, skyldes ifølge Banedanmark, at de mange store jernbaneprojekter i Danmark til næste år er afhængige af, at sikringstekniske specialister, der kender de gamle signalanlæg, kan godkende togsikkerheden. Der er brug for specialistkompetencerne i flere af projekterne, der derfor er gensidig afhængige af, at de planlægges, så det samlede projekt hænger sammen.
- De sikringstekniske specialister findes ganske enkelt ikke i markedet, og vi kan derfor ikke få den hjælp, vi behøver, når vi har brug for den. Derfor er vi nødt til at disponere anderledes, siger Klaus S Jørgensen, der er projektdirektør i Banedanmark
Hos DSB ærgrer man sig over udmeldingen fra Banedanmark.
- Det er dybt beklageligt, at det har været nødvendigt at forlænge sporspærringen med tre måneder. Vores ambition er at tilbyde kunderne et godt alternativ i sporarbejdsperioden,
og vi går nu i gang med at planlægge erstatningstrafikken. Vi vil også se på mulighederne for at tilbyde kunderne en kompensation for den forlængede rejsetid, siger DSB's informationschef Tony Bispeskov.
Usikker rejsetid
Men at sporarbejdet på Sjælland kommer til give besvær og længere rejsetid til de togrejsende fra Falster, er der ingen tvivl om. Hvor meget længere rejsetiden bliver, kan DSB ifølge Tony Bispeskov først sige noget konkret om tidligst i midten af januar.
Sikkert er det dog også, at der i hele perioden ikke kører direkte tog mellem Nykøbing og København. I stedet kører togene til Næstved, hvorfra de fortsætter ad banestrækningen Lille Syd, hvor der højst må køres med 120 kilometer i timen mod Sydbanens maks.-hastighed på 160 kilometer i timen. Ved Lille Syds endestation i Køge skal rejsende tage s-toget for at komme ind til København.
Pendlertalsmand for Lolland-Falster, Tanja Beckmann Sørensen, der selv pendler mellem Nykøbing og København, mener, at Banedanmarks udmelding om tre måneders forlænget sporarbejde vidner om dårlig planlægning.
- Det er tre måneder med en daglig rejsetid på op mod seks timer. Det er ikke en service længere, så pendlerne burde mindst få refunderet halvdelen af deres udgifter, siger hun.
Tanja Beckmann Sørensen er heller ikke tilfreds med, at togene ikke kører direkte til København.
- Det er dødirriterende med togskift i Køge. Men det er trods alt bedre end at skulle med togbusser, siger Tanja Beckmann Sørensen, der apropos busser spår Flixbus kronede dage, mens sporarbejdet står på.
Pendlertalsmændene på Sydbanen har oprettet facebooksiden "Sydbanen - vi pendler sammen", hvor de vil informere om Sydbanens generelle drift og udvikling.