Familien kom hjem i går, søndag, med det fly, som det hele tiden var meningen, de skulle have været hjem med, men som de længe var usikre på, om de stadig havde en plads på.
- Jeg har aldrig været så glad for at være på dansk jord igen efter en udlandsrejse, siger en lettet Cathrine Bille Pedersen fra Nysted mandag formiddag, hvor hun er tilbage på job.
Sidst, Folketidende skrev om Cathrine Bille Pedersen, hendes mand og deres to børn, hendes mands bror og hans familie fra Borup samt hendes svigermor fra Maribo, havde familierne indlogeret sig på et hotel i Antalya tæt ved lufthavnen uden at kunne få svar på, om det fly, som de efter planen skulle flyve hjem med søndag morgen klokken 6, stadig ville komme afsted, og om de stadig havde en plads ombord.
- Vi var ude i lufthavnen et par gange fredag og lørdag for at få at vide, om vi var på listen, og lørdag eftermiddag fik vi så bekræftet, at flyet kom afsted, og at vi var med på passagerlisten, så vi valgte at reservere pladser for at være helt sikre.
- Vi blev hentet klokken to natten til søndag på hotellet, tjekkede ind klokken tre, og så kunne vi slappe lidt af, indtil vi skulle afsted, fortæller Cathrine Bille Pedersen.
Familien havde inden da undersøgt alternative rejsemuligheder for at komme hjem, og det var der tilsyneladende også mange andre, der havde gjort.
- På udturen var der kun tre ledige pladser på flyet, men da vi skulle hjem, var halvdelen af pladserne tomme. Og det store samtaleemne var selvfølgelig det, vi havde oplevet dernede, for alle var jo i den samme situation som os, fortæller hun.
Ekstraudgifter på 30.000 kroner - mindst
Familien havde hjemmefra betalt 50.000 kroner for rejsen med alt inklusive, men indtil videre har den kostet dem omkring 80.000 kroner, og de er ikke færdige med at opgøre deres udgifter endnu, fortæller Cathrine Bille Pedersen.
- Vi er ved at skabe os et overblik og finde dokumentation for, hvilke udgifter vi har haft, og så har vi valgt at sætte en advokat på, for vi aner ikke, hvad der er hoved og hale i hele denne proces. Og vi har stadig ikke hørt fra eller kunnet komme i kontakt med Detur, men vi bliver ved at forsøge, forklarer hun.
Men selv om det ikke mindst mentalt har været nogle hårde dage, er familierne ved at være ovenpå igen.
- Vi er heldigvis der nu, hvor vi kan grine af at se billederne på vores telefon, hvor vi startede med et femstjernet hotel med guld, luksus og all inclusive og sluttede med et lille uhumsk hotel og skrald i store mængder i gaderne. Og børnene har klaret det så godt hele vejen igennem, slutter Cathrine Bille Pedersen beretningen om ferien, som familien nok aldrig glemmer.