Indisk restaurant har fået lukket hjemmeside på grund af uenighed om penge.
Mens Dhaba er ved at flytte lokationen i Nykøbing fra pakhuset i Slotsgade til Torvet i Nykøbing, er der opstået problemer andetsteds. Deres hjemmeside, der tidligere bare hed Dhaba.dk, blev fredag 26. april præcis klokken 17 erstattet med følgende tekst: Dhaba.dk er lukket på grund af manglende betaling.
Manden, der har fjernet den eksisterende hjemmeside og erstattet den med den korte tekst, er Henrik Nielsen, ejer af Web Online, der blandt andet laver hjemmesider. Han har i flere år stået for at opbygge og vedligeholde hjemmesiden Dhaba.dk. Men pludselig stoppede det gode samarbejde med Enayatullah Safi, ejeren af Dhaba Kitchen.
- Vi har handlet med Dhaba i mange år, og vi har har hjulpet med branding og tilpasning af hjemmesiden. Da de så voksede, skulle de opdatere deres hjemmeside, hvilket vi stod for. Men pludselig stoppede de med at betale regningerne, fortæller Henrik Nielsen, ejer af Web Online.
Uenig i udlægning
Men den udlægning af sagen er Enayatullah Safi, der ejer Dhaba Kitchen, lodret uenig i. Ifølge restauratøren, der har adskillige spisesteder på hele Sjælland og i Nykøbing, skyldes den manglende betaling kvaliteten af det udførte arbejde.
- Da vi skal have opdateret vores hjemmeside, spørger jeg Henrik, og han siger, det tager 3-4 timer at sætte op, fortæller Enayatullah Safi.
Men arbejdet er både langsomt og fejlbehæftet, mener restaurantejeren, der også mener, at en regning på i alt 16.000 er helt ude i hampen i forhold til aftalen, der skulle gælde en håndfuld arbejdstimer. Han kontakter derfor Web Online for en forklaring.
- Jeg ringer til ham og forklarer, at der er flere ting på hjemmesiden, der er helt skæve. Så modtager jeg pludselig adskillige regninger, og jeg har da også betalt for noget af arbejdet. Men de bliver ved med at sende nye regninger, jeg ikke mener, jeg skal betale. Min hjemmeside var fuld af volapyk i et halvt år, fortæller Enayatullah Safi.
Lukkede hjemmesiden
I dag er det mere end et år siden, Safi sidst betalte for Web Onlines ydelser. Siden da har Henrik Nielsen, der også er selvstændig erhvervsdrivende, hængt på regningen. Ifølge hans udlægning af sagen, er det ikke til at komme i kontakt med Enayatullah Safi - der har samme kritik til Henrik Nielsen.
- Jeg lukkede hjemmesiden fredag 27. april, fordi jeg ikke har hørt et ord fra Dhaba i et år nu. De har haft gratis e-mail og hjemmeside i hele den periode, men rent principielt blev vi nødt til at gøre et eller andet, når vi nu ikke ser pengene, fortæller Henrik Nielsen.
I alt lyder regningen på 16.000 kroner - ikke alverden for en virksomhed der tæller syv restauranter, siger Enayatullah Safi.
- Det handler ikke om pengene, men om et princip. Jeg har henvendt mig til min advokat, som arbejder på sagen nu. De skader min virksomhed, ved at skrive sådan noget på min hjemmeside, siger Enayatullah Safi.
Håber han ringer
Henrik Nielsen sidder tilbage med et hul i regnskabet. Og selvom Dhaba i marts lavede en ny og opdateret hjemmeside, sørger Google lige nu for, at langt de fleste stadig ser Dhaba.dk, når de søger efter indisk gademad. Noget, der ikke huer Enayatullah Safi:
- Jeg har anmodet om at få rettighederne til domænet Dhaba.dk, men dem vil de ikke give mig, før jeg betaler den her regning. Derfor har jeg sat min advokat på sagen, fortæller han.
Begge parter i sagen giver adskillige gange udtryk for, at modparten ikke vil mødes og tale om tvisten. De søger dog en fredelig løsning, giver de udtryk for overfor Folketidende.