Guldborgsund Kommune overtager økonomien for Lystbådehavnen i Nykøbing Falster A.M.B.A.
NYKØBING Det har været svært for Lystbådehavnen i Nykøbing Falster A.M.B.A. at få økonomien til at køre rundt på havnen ved Slotsbryggen.
Selskabet bad derfor tilbage i 2018 om fritagelse for den aftale om vedligehold og drift af anløbsbroerne og dertilhørende installationer, som eksisterede med Guldborgsund Kommune. Forleden kom beslutningen om dette på Guldborgsund Kommunes teknik, miljø og ejendomsudvalgs dagorden for at blive diskuteret.
- Vi har valgt at imødekomme A.M.B.A's ønske, og derfor bliver aftalen opsagt. Det løsner dem fra en svær økonomisk opgave, og samtidig giver det os mulighed for at genoplive de visioner, der oprindelig var for Slotsbryggen. Det giver os mulighed for at få mere liv og kultur til stedet, og vi kan udnytte den beliggenhed ved vandet endnu bedre, end den er i dag, fortæller udvalgsformand Peter Bring-Larsen (G).
Mens det endnu er uklart, hvad der skal ske på havnen, er formand for Lystbådehavnen i Nykøbing Falster A.M.B.A., Carl Erik Juel Hansen, dog glad for at blive fri for forpligtigelsen. I starten af januar skal han mødes med kommunen for at se på fremtiden for havnen.
Vil fortsætte forvaltning
- Jeg forventer, at det bliver sådan, at vi kan få lov til at fortsætte med at forvalte Slotsbryggen. Hvilket på almindeligt dansk betyder, at vi opkræver havnepenge og gæsteleje, og hvad der nu ellers skal til. Men alt det, der hedder vedligeholdelse og reparationer, overgår til Guldborgsund Kommune. Men det ved jeg jo selvfølgelig ikke endnu, fortæller han.
Det er især oprensning af den konstante ophobning af slam fra Tingsted Å, der har vist sig at være for stor en mundfuld, hvilket selskabet derfor også har søgt tilskud om hos Guldborgsund Kommune. Dette er der dog ikke i første omgang fundet penge til i kommunen, men i starten af 2020 skal teknik, miljø og ejendomsudvalget udmønte budgetaftalen for 2020, hvor dette vil blive besluttet.
Bro skaber tvivl
Udmeldingen om, at Frederik IX's bro muligvis skal være en fast bro, har yderligere skabt tvivl om den økonomiske fremtid i både Lystbådehavnen i Nykøbing Falster A.M.B.A samt sejlforeningerne ud til Guldborgsund.
- Hvis det viser sig, at man laver Guldborgsund om til en fjord, så fjerner man efter min mening hele grundlaget for den sejlende turisme i Guldborgsund. I bedste fald vil det betyde en halvering af indtægterne fra gæstesejlere, vurderer Carl Erik Juel Hansen, der også er formand for Sejlforeningen Vikingen i Slotsbryggen.
Fokus på udvikling
Hvad der konkret skal ske på Slotsbryggen efter overdragelsen, skal der nu i Guldborgsund Kommune arbejdes videre med.
- Der skal nu udarbejdes forslag til projekter, som kan give den ønskede udvikling på Slotsbryggen. Det er vigtigt for mig at understrege, at udviklingen af området kommer til at ske i et tæt samspil med ejerforeningerne, erhvervslivet og foreningerne på Slotsbryggen. Skal vi lykkes, så skal vi alle spille sammen, så det kommer vi også til fra de helt indledende faser, fortæller Peter Bring-Larsen.
Et af initiativerne, der er i spil, er en henvendelse fra en privat investor, Marinavilla, som vil placere fire husbåde ved Slotsbryggen, som skal bruges til fritidsudlejning.
- Placeringen er bynær og samtidig tæt på vandet. Oveni er der ikke langt til mange af landets bedste attraktioner. Og med de planer, der nu er fra kommunens side, om at skabe endnu mere miljø i Slotsbryggen, så bliver det et attraktivt sted for os at placere de her husbåde, siger medejer af firmaet Aksel Nielsen.
Teknik, miljø og ejendomsudvalget gav i forbindelse med mandagens møde derfor også ja til at udleje en del af havnearealet til husbådene.
- Det giver helt nye overnatningsmuligheder, og dermed vil vi også øge turismen hos os. Dermed vil det også give større omsætning i de lokale butikker og restauranter, siger Peter Bring-Larsen.
Det forventes, at de første udviklingsprojekter er klar til at blive fremlagt for ejerforeningerne, erhvervslivet og foreningerne i begyndelsen af det nye år.