Kim W. Jensen mener, at Gedserbanen stadig er bedst til evakuering i tilfælde af stormflod.
Hos Sydsjælland og Lolland-Falster Politi kender de ikke de fysiske forhold i Gedser, mener Kim W. Jensen, medlem af Guldborgsund Byråd for SF.
Han synes, det er useriøst, når vicepolitikommissær Lars Aage Nielsen fastslår, at man i stedet for tog på Gedserbanen vil evakuere beboere i Gedser med busser i tilfælde af en stormflod.
- Det kan man glemme alt om. Under en stormflod vil der på det lave areal vest for byporten og Gedservej stå så meget vand, at busser ikke kan køre der, hvis ikke de er amfibiekøretøjer, siger Kim W. Jensen.
- Tog, som hidtil har indgået i stormflodsberedskabet, vil derimod kunne køre helt frem til Gedser Station. Banen ligger nemlig højere i niveau lige før og i selve Gedser. Derfor indgår den og DSB i stormflodsberedskabet, siger Kim W. Jensen, der har fået en henvendelse i sagen, som afslører, at katastrofeplanen ikke er opdateret, selv om behovet aktualiseres af en fremtidig højere vandstand i verdenshavene som følge af global opvarmning.
I tilfælde af en stormflod vil stort set hele Gedser blive sat under vand. Men det vil ikke gælde for Gedser Station, fordi den ligger omkring 3,50 meter over daglig vande.
- Det er fatalt, at katastrofeplanen ikke er revideret. Efter en oversvømmelse skal folk oven i købet slås med deres forsikringsselskaber, beklager Kim W. Jensen, der gennem en partifælle spørger transportministeren ud om alternativer til jernbanen til evakuering i tilfælde af en stormflod i Gedser.