Aktion i dag mod dårligt uddannede østeuropæiske chauffører sætter farten ned på landevejene.
I formiddag mellem klokken 11 og 12 kan du risikere at møde trafikanter, både lastvogne, varevogne og personbiler, som uanset hvor stærkt det er tilladt at køre, kun kører 60 kilometer i timen.
Det er ikke forsinkede søndagsbilister, men derimod trafikanter som deltager i chaufførnetværket ”transport og miljø”, som ønsker at gøre opmærksom på de danske chaufførernes trængsler overfor østeuropæiske chauffører, siger Knud Erik Christensen fra netværket ”Transport og Miljø.”
- På bare syv år er antallet af eksportchauffører i Dannmark faldet fra 12.000 til 2.500, fordi østeuropæiske chauffører med meget ringe køre-uddannelse dumper markedet, fortæller Knud Erik Christensen fra Transport og Miljø.
- På bare syv år er antallet af eksportchauffører i Dannmark faldet fra 12.000 til 2.500, fordi østeuropæiske chauffører med meget ringe køre-uddannelse dumper markedet, fortæller Knud Erik Christensen fra Transport og Miljø.
I EU er der strikse regler for lastbilschaufførers uddannelse og efteruddannelse, mens man ikke bekymrer sig om de østeuropæiske chauffører, som dominerer kørslen i EU, faktisk slet ikke lever op til de almene krav som et kørekort i EU kræver.
Aktionen i dag som kører både i Danmark, Norge, Sverige og Holland, skal gøre forbrugerne opmærksomme på, at varer der transporteres mellem landene med lastbiler, ofte bliver kørt rundt af østeuropæiske chauffører, som har meget ringe køreegenskaber. Det er til fare for erhvervet, men i høj grad også for de almindelige billister på vejene, siger Knud Erik Christensen.