Tre ud af fem børn, som har brug for sproghjælp, får den ikke. Det går især ud over pigerne.
Danske børn på tre år skal have vurderet deres sprog i dagpleje eller daginstitutionen, hvis pædagogerne mener, at der er brug for det.
Men en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) viser, at tre ud af fem børn, der har sprogproblemer, bliver overset.
Børnene bliver vurderet for at identificere de børn, som har behov for ekstra "sproghjælp" i hverdagen, så deres sprog kan udvikle sig til samme niveau som deres kammeraters.
Cirka 15 procent af de sprogligt svageste børn i en børneårgang har brug for sproghjælp enten af en talepædagog eller ved at pædagogerne sætter ekstra fokus på barnets sprog i hverdagen.
Men kommunerne opdager kun 6,2 procent af børnene med sprogproblemer ikke de 15 procent, der har behov for hjælp. Det viser en ny EVA-undersøgelse, som fokuserer på etsprogede børn i dagtilbud.
Det er især pigerne, der overses. Man finder kun frem til cirka hver tredje pige, mens man finder frem til lidt under hver anden af drengene.
Det kan få store konsekvenser, at man ikke opdager de børn, som har brug for en opfølgende sprogindsats.
- Forskning viser, at jo tidligere vi sætter ind over for børns sprogproblemer, jo mindre omfangsrig og samtidigt mere effektiv vil indsatsen være, siger Frederik Kiørboe, projektleder for evalueringen.
Undersøgelsen viser også, at færre børn opdages efter lovændringen.
I sommeren 2010 blev loven om sprogvurdering ændret, så det er pædagogernes faglige skøn at identificere de børn, der har behov for at blive vurderet.
Da sprogvurderingerne blev indført i 2007, var de et obligatorisk tilbud til at alle forældre til treårige. Som forventet er antallet af af sprogvurderinger faldet.
- Undersøgelsen viser, at kommunerne - hverken før eller efter lovændringen - langtfra finder frem til alle de børn der har brug for en opfølgende sprogindsats, siger Frederik Kiørboe.
/ritzau/