Det er langtfra i orden, at Kommunernes Landsforening (KL) hemmeligholder en evaluering, der roser lærernes nuværende overenskomst.
Det mener formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, der forhandler på skolelærernes vegne, og som mødes med KL til de afsluttende forhandlinger om en ny arbejdstidsmodel i slutningen af februar.
- Det er helt urimeligt, og det er til stor frustration for os, for det er et fælles projekt og er en meget seriøs evaluering, som er blevet gennemført.
- Derfor er det helt uacceptabelt, at man gemmer den væk, fordi man er på vej ind til nogle forhandlinger, siger han til Ritzau.
Lørdag kom det frem i Politiken, at avisen er kommet i besiddelse af den hidtil hemmeligholdte evalueringsrapport.
Rapporten er lavet i samarbejde mellem KL og lærerne og fastslår, at der både blandt lærere og kommuner er bred tilfredshed med den eksisterende aftale fra 2008.
Aftalen har dog alvorlige skavanker, mener KL's chefforhandler Michael Ziegler (K), der erkender at have holdt rapporten hemmelig. De skavanker fremgår dog ikke af rapporten, og det er fordi, at fokus i den er et andet, siger han til avisen.
Den forklaring giver Anders Bondo dog ikke meget for.
- Fokus for dem er et eneste sted, og det er at forsøge at presse mere undervisning ud af lærerne. Flere nyere undersøgelser viser, at det ikke er antallet af undervisningstimer, der er afgørende, men kvaliteten af undervisningen, som betyder noget, siger han.
Han mener, at KL forsøger at tegne et billede af en aftale, som er et problem for skolen, selvom undersøgelsen viser noget andet.
- Rapporten giver markant ros til den nuværende arbejdstidsaftale, og det harmonerer ikke med det billede, som toppen i KL har valgt at tegne, men det passer med den oplevelse, som man har i kommunerne, siger Anders Bondo Christensen.
Regeringen fremlagde 4. december sit bud på en skolereform, der skal få lærerne til at bruge flere timer på at undervise eleverne.
/ritzau/