Det skabte heftig debat, da det i sidste uge kom frem, at to arbejdsgrupper i EU var tæt på at indføre fælles europæiske regler, som ville gøre det ulovligt at køre med landbrugsmaskiner bredere end 2,55 m på de europæiske veje.
Men historien er en and. Landbrug & Fødevarer var blevet misinformeret omkring, hvad de to arbejdsgruppers reelle opgave var.
Det var de europæiske landmænds paraplyorganisation Copa, som omkring påsken informerede om, at reglen var på vej, og næsten var færdig.
Det fik Landbrug & Fødevarer til at informere medierne om reglen, og specialkonsulent Henning Sjørslev Lyngvig, Videncentret for Landbrug, blev sendt af sted til Bruxelles for at forsøge at få indflydelse på forslaget.
- Jeg rejste til Bruxelles forrige søndag, og under det mødet mandag blev det mig klart, at det drejede sig ikke om tilladt bredde ved kørsel på offentlig vej. Det drejer sig om en ny EU-typegodkendelse af landbrugsmaskiner. Det har intet at gøre med, hvor bred, høj eller lang maskinerne må være på offentlig vej. Intet i det arbejde vil ændre på de danske regler, siger han til maskinbladet.dk.
Som det er i dag skal fabrikanter have typegodkendelser i flere lande. Ideen med en EU-typegodkendelse er, at fabrikanterne kan nøjes med at få maskinen godkendt et sted.
Ifølge Henning Sjørslev Lyngvig bliver EU-typegodkendelsen én mulighed, men fabrikanterne kan stadig få en national typegodkendelse. Der bliver altså to muligheder.
Om misforståelsen siger han:
- Der er fuldstændig faste regler for, hvornår et køretøj kan blive typegodkendt, og det er nok der, at misforståelsen med bredden er kommet ind. Et køretøj kan blive typegodkendt, hvis det ikke er bredere end standardbredden i Danmark og Europa på 2,55 m. For at de kan opnå det, så får de dæk på, som er så smalle, at de kan leve op til det krav, og så har man bagefter lov til at montere dæk, som er så brede, at traktoren kan bruges i praksis - inden for de nationale regler. Det er der, de 2,55 m kommer fra. Typegodkendelsen på 2,55 er blevet forstået som om, at man kun måtte have en brede på 2,55 på offentlig vej, men det har intet med hinanden at gøre, siger Henning Sjørslev Lyngvig.
Som reglerne er nu, må landbrugsmaskiner bredere end 2,55 meter i Danmark gerne køre på vejene, hvis de f.eks. kører mellem mark og avlsgård eller mellem maskinstation og kunde.