Muzak er igennem mange år blevet brugt til at motivere os til at fylde indkøbsvognen. Nu skal et nyt fænomen, retningsbestemt lyd, gøre salg mere målrettet.
I legetøjsbutikken Hamleys, der ligger i indkøbscentret Fields i København, laver man i øjeblikket forsøg med retningsbestemt lyd.
- Det gør vi for at skabe en god oplevelse og samtidig øge salget, siger Johny Sårde, der er kreativ direktør i firmaet Audiowise, som arbejder med at bruge lyd til at skabe salg.
Markedsføring med retningsbestemt lyd foregår ved, at man kan høre bestemte lyde, når man står foran bestemte produkter.
I Hamleys har man lavet en opstilling med Star Wars-figurer. Hvis man stiller sig lige foran figurerne, vil man høre lyde fra Star Wars-universet. Og det skal give en lyst til at investere i figurerne.
- Vi forsøger at skabe nogle følelsmæssige reaktioner i forhold til et bestemt produkt, siger Johny Sårde.
Det virker åbenbart. I hvert fald har man i testperioden øget salget af Star Wars-dukker med 62,5 procent. Og det endda selv om der var tekniske problemer med lydanlægget i testperioden.
Tidligere har man ved hjælp af retningsbestemt markedsføring i et supermarked øget salget af cola med 42 procent og af bananer med 130 procent.
/ritzau/