Sløje karakterer i matematik i folkeskolen kan være forklaringen på at sidde tilbage med kun en kort uddannelse. Sådan er det i hvert fald, hvis man er dreng, skriver metroXpress.
Pigerne bliver ikke lige så hårdt ramt, for næsten dobbelt så mange af dem som drengene får en videregående uddannelse på trods af de dårlige karakterer i matematik i 9. klasse. Det viser en ny undersøgelse, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) har foretaget.
Ifølge senioranalytiker Mie Dalskov Pihl kan resultatet være med til at forklare, hvorfor drengene generelt sakker bagud i uddannelsessystemet i Danmark.
- Man hører tit, at de, som ikke kan læse, skrive og regne, har svært ved at få en uddannelse. Men resultatet her tyder på, at det er dårlige matematikkundskaber, som er stopklodsen for især drenge. Så det er der, der skal sættes ind i folkeskolen, siger hun.
Undersøgelsen viser, at 40 procent af drengene med bundkarakterer i matematik slet ikke får nogen uddannelse efter folkeskolen. I dansk er kønsforskellen ikke nær så stor som hos matematik.
Resultatet kommer bag på formanden for Danmarks Matematiklærerforening, Elisabeth Tang.
- Vi gør vores bedste for, at både piger og drenge får så stort udbytte af undervisningen som muligt. Hvis vi skal gøre det endnu bedre, handler det om at sikre lærernes faglige ajourføring, siger hun til metroXpress.
/ritzau/