En lang række af landets daginstitutioner lader forældre udføre praktisk arbejde i institutionen.
Har du også deltaget i arbejdsdage i dine børns daginstitution for at rydde op i legerummet, male gyngestativet eller reparere legehuset?
Så er du langtfra alene. En rundspørge blandt landets daginstitutionsledere, som Berlingske Research har lavet i samarbejde med Bupl, viser, at frivilligt forældrearbejde er vidt udbredt.
To ud af tre daginstitutioner lader forældrene deltage i vedligeholdelse og forbedringer af inden- og udendørsarealer.
Fire ud af ti institutionsledere begrunder det frivillige forældrearbejde med et stramt budget.
65 procent siger, at man inddrager forældrene for at styrke fællesskabet. Institutionslederne siger også, at forældrene er blevet betydeligt mere villige til frivilligt arbejde.
Pædagogernes fagforening, Bupl, ser det frivillige arbejde som et udtryk for stram økonomi, og at man forsøger at kompensere ved hjælp af gratis arbejdskraft.
- Det er helt klart en glidebane. Institutionerne gør sig mere eller mindre afhængige af disse bidrag, fordi de er økonomisk trængte, siger Henning Pedersen, formand for Bupl.
- Det er et udtryk for, at institutionernes budgetter ikke rækker til det aktivitetsniveau, de gerne vil have, og så vil forældrene gerne hjælpe til, siger han.
Han mener, at det er positivt, at institutionerne inddrager forældrene for at skabe et fællesskab mellem forældre, pædagoger og børn.
- Men man skal sætte grænsen der, hvor man bruger forældrene til at fylde et budget op, som burde være større, eller der hvor forældrene går ind og løser opgaver, som burde være varetaget af pædagoger eller håndværkere.
- Lars Klingenberg, formand for FOLA, Forældrenes Landsforening, der organiserer forældreråd og forældrebestyrelser, kan godt se de positive sider af arbejdsdage men:
- Forældre skal ikke overtage arbejde, som i virkeligheden skal udføres af håndværkere. Hvis man gør det, er det en slags skjult sort arbejde, siger han.
/ritzau/