Mens skolelederne affærdiger elektroniske test af eleverne som overflødige, så fastholder Dansk Industri, at de er nødvendige til at sikre beskæftigelse.
Dansk Industri fastholder, at elektroniske test af skoleelevernes færdigheder er nødvendige.
Tre ud af fem skoleledere mener ellers, at den såkaldte nationale test ikke fortæller dem noget om eleverne, som de ikke ved i forvejen. Men Dansk Industri fremhæver test som en succes.
- DI er meget optaget af at hæve det faglige niveau i skolen. Eksempelvis i danskfaget, hvor vi skal sikre, at alle elever bliver gode til at læse. I fremtiden vil der være meget få job til dem, der ikke kan læse. Og det vil være svært at lære det, der skal læres i skolen, uden at kunne læse, siger DI's forskningspolitiske chef, Charlotte Rønhof.
Hun fremfører, at OECD har kritiseret Danmark for at mangle en evalueringskultur i folkeskolen, og at erfaringer viser, at lærernes vurderinger af eleverne ikke altid svarer til resultatet af deres test.
Forskningschefen siger også, at det ikke er særligt mange penge, der er brugt på at udvikle de nationale test i forhold til folkeskolens samlede budget.
/ritzau/