En analyse fra Danske Erhvervs viser, at de danske folkeskolelærere underviser markant færre timer end lærerne i hovedparten af øvrige OECD-lande.
De danske folkeskolelærere ligger en 29. plads ud af 32 OECD-lande, når man ser på, hvor meget af arbejdstiden, de bruger på undervisning.
De danske lærere underviser kun 648 timer om året, eller 39 procent af arbejdstiden. Det skriver Berlingske Tidende.
Underviste de danske lærere lige så meget som gennemsnittet i OECD - 800 timer om året - ville det give en besparelse på 4,7 milliarder kroner eller 10.205 fuldtidsstillinger. Det viser en analyse fra Danske Erhverv.
Mange folkeskolelærere går på pension i de kommende 10 år. Underviste de mere, ville det ikke alene afhjælpe lærermanglen, men også give besparelser i kommunerne, mener afdelingschef Stine Pilegaard, Danske Erhverv.
I Kommunernes Landsforening (KL) mener man, at undersøgelsen skal tages med et gran salt, da tallene ikke altid opgøres på sammenlignelige måder.
Undervisningsminister Tina Nedergaard (V) ser gerne, at de danske lærere bruger mere tid på at undervise mere.
- Det er kommunernes ansvar, men jeg vil gerne anbefale, at lærerne underviser mere. For mig er der ingen tvivl om, at eleverne skal have mere tid med lærerne, hvis vi skal løfte folkeskolen, siger hun til avisen.
/ritzau/