Færre undervisningstimer på universiteterne betyder ifølge DI, at de unge ikke kan konkurrere med andre lande.
Besparelserne på diverse uddannelsers undervisningstimer ødelægger Danmarks konkurrenceevne. Det mener Dansk Industri (DI).
- Det kan jo ikke hænge dårligere sammen med at udvikle Danmark som videnssamfund, siger DI's Mads Eriksen, der er konsulent for forskning og videregående uddannelser.
Advarslen kommer på baggrund af oplysninger i Politiken om, at de halvårlige semestre på flere universitetsuddannelser er kortet ned til 12 uger, uden at der er tilført ekstra undervisningstimer per uge.
- Det er meget, meget bekymrende, at vi får studier, hvor man slet ikke bliver parat til det arbejdsmarked, man skal ud på, mener Mads Eriksen.
På mange studier på landets universiteter varer det, der skulle være et halvårligt semester, nu under tre måneder, og flere fem-årige uddannelser varer nu reelt kun fire år og nogle uger.
- Det er under al kritik simpelthen, siger Mads Eriksen.
Han forudser, at Danmark bliver meget dårligere stillet, når det handler om at konkurrere internationalt, fordi vi ikke formår at uddanne vores unge godt nok.
- Det betyder i sidste ende, at vi får nogle unge, som er dårligere kvalificerede, end de er i andre lande, fortæller Mads Eriksen og fortsætter:
- Og når vi står i en global konkurrence, hvor viden er det afgørende, så betyder det simpelthen, at vi taber vores konkurrencekraft, fordi de unge er dygtigere i andre lande end de er i Danmark.
Taxameterbeløbet til fakulteterne humaniora og samfundsfag, som er hårdest ramt af timebesparelserne, blev i 2010 hævet med over 4000 kroner eller cirka 12 procent.
Derfor er det for Mads Eriksen ubegribeligt, at der ikke tilsvarende er sket en stigning i antallet af undervisningstimer.
- Det er universiteternes forpligtelse at lave nogle ordentlige uddannelser, siger han.
/ritzau/