EU skal stoppe lavtgående flytrafik over områder med beskyttet natur, mener Danmarks Naturfredningsforening.
Lavtgående fly over beskyttede naturområder er efterhånden så stort et problem, mener Danmarks Naturfredningsforening (DN), at foreningen nu går til EU-Kommissionen for at få den til at gribe ind.
Den luftbårne trafik koster blandt andet sårbare fugle livet, som det skete i 2007 ved Møns Klint, da en unge af den yderst sjældne vandrefalk gik til på grund af forstyrrelse fra en helikopter.
Også rastende vandfugle og sæler generes af fly i lav højde, påpeger Ella Maria Bisschop-Larsen, præsident i DN.
- Vi har gentagne gange bedt såvel luftfartsmyndighederne som transportministeren forholde sig til problemet, men svarene er henholdende og ændrer ikke noget. Derfor går vi nu til EU, siger Ella Maria Bisschop-Larsen.
Der findes ganske vist visse bestemmelser om civil flytrafik i naturområder, men de er gamle og mangelfulde. Kun i få danske fugleområder er der forbud mod at flyve lavere end 1000 fod (300 meter) med fly eller helikopter.
Danmark bør derfor bringe sin lovgivning på højde med EU's lov om beskyttelse af levesteder for planter og dyr (habitatdirektivet), mener DN.
EU's fuglebeskyttelsesområder udgør omkring 6 procent af det danske landareal og 12 procent af søterritoriet.
- Det er særligt vigtigt, at infrastruktur i et land som Danmark planlægges, etableres og drives særligt omhyggeligt, fordi naturen er under så voldsomt et pres, som tilfældet er.
- EU lægger op til nøjagtig samme nidkærhed, og vi har derfor også en forventning om, at vi bliver hørt, siger Ella Maria Bisschop-Larsen.
De mangelfulde regler medfører ifølge en anden grøn organisation, Dansk Ornitologisk Forening, forstyrrelser af fuglelivet i blandt andet Roskilde Fjord og Vadehavet.
Ornitologerne vil have et generelt forbud mod flyvning lavere end 1500 fod (450 meter) i naturområder.
/ritzau/