Annonce
Indland

Dronekørekort forsinket

Arkivfoto

Næste uge skal man have dronekørekort - men der er ingen godkendte droneskoler

Kommuner og regioner, mediehuse og fotografer, politi og brandvæsen. Ifølge Trafikstyrelsens seneste opgørelse er der mere end 350 registrerede droneoperatører i Danmark, som beskæftiger sig med alt fra bygningsinspektion til overvågning af ildebrande.

Den øgede brug af droner til hobbyaktiviteter og erhvervsflyvning har medført, at regeringen i maj 2016 vedtog den såkaldte dronelov, der blandt andet stiller krav om et dronebevis til professionelle piloter. Men til trods for, at loven træder i kraft om et par uger, er der stadig ingen godkendte uddannelsessteder, hvor piloterne kan tage et bevis, skriver Ingeniøren.

Indtil nu har erhvervspiloter kunnet flyve med droner på baggrund af en dispensationstilladelse, som gælder for hver registrerede operatør. En operatør kan have flere piloter ansat, som arbejder under samme dispensation, men fra 1. september skal alle piloter have eget bevis, som skal tages ved et godkendt uddannelsessted.

Kravene til beviset og den påkrævede undervisning er beskrevet i en endnu ikke vedtaget bekendtgørelse, som træder i kraft samtidig med droneloven. Det er på baggrund af udkast til denne bekendtgørelse, som har været i høring hos droneoperatører og dronekursusudbydere, at potentielle uddannelsessteder har kunnet ansøge Trafikstyrelsen om tilladelse til at uddanne dronepiloter. Ifølge Trafikstyrelsen har fem skoler indtil videre sendt en ansøgning af sted, som styrelsen håber på at besvare inden for de næste to uger.

Men hvor kommende piloter skal tage deres bevis efter 1. september er endnu uklart.

Et presset forløb
Droner.dk og UAS Flight Academy, Odense er to af de nuværende droneskoler, som har ansøgt om at blive godkendt som uddannelsessted. De regner med, at Trafikstyrelsen gør sit bedste, for at det hele falder på plads inden 1. september. Alligevel har begge droneskoler en opfattelse af, at implementeringen af loven går lige rigeligt stærkt:

- Hele forløbet med at få lovgivningen rullet ud har været meget presset. Man kunne med fordel have ventet til 2017 med at indføre kravet om dronebeviser, så der var mulighed for at forberede skolerne ordentligt, inden loven træder i kraft, siger Frederik Skøt, administrerende direktør hos Droner.dk til Ingeniøren.

- Det virker, som om der er nogle procedurer, der ikke er på plads endnu. Så det kan godt tænkes, at der bliver rigtig travlt i styrelsen 1. september.

Jesper Matthiesen, chef for UAS Flight Academy i Odense, forstår, at implementeringen af en så omfattende lovgivning tager tid. Da der er tale om luftfart, må intet overlades til tilfældet. Men han ser også et embedsværk, der arbejder under tidspres:

- Vi er kommet igennem en sommerferieperiode, som selvfølgelig også har betydet ferie for medarbejderne i Trafikstyrelsen. Så i sidste ende tror jeg, at færdiggørelsen af bekendtgørelsen er ramt af mængden af indkomne høringssvar og det faktum, at Trafik- og Byggestyrelsen kun har ganske få medarbejdere, der behandler regler for droneområdet. Det er blevet et lidt for presset program.

I et skriftligt svar til Ingeniøren forklarer styrelsen deres oplevelse af implementeringsprocessen:

- Det har været vigtigt for Trafik- og Byggestyrelsen, at reglerne kunne træde i kraft så hurtigt som muligt, da de nye regler medfører forenklinger, der er efterspurgt af branchen. Samtidig lægger Trafik- og Byggestyrelsen stor vægt på, at de endelige regler er fuldt bearbejdede efter høringen af bekendtgørelsen. Det medfører, at de nye regler bliver offentliggjort, kort inden de træder i kraft, men at branchen i medfør af høringen og dialogen med Trafik- og Byggestyrelsen har haft god mulighed for at forberede sig på de nye regler.

Ærgerlig ventetid
Både UAS Flight Academy, Odense og Droner.dk har lavet deres eget undervisningsmateriale som en del af deres ansøgning om tilladelse til at uddanne erhvervspiloter. Det er baseret på, hvad de har set af bekendtgørelsen indtil nu. Men ellers kan skolerne ikke gøre meget andet end at vente på styrelsens afgørelse og håbe på, at de kurser, de har planlagt at udbyde resten af året, kan godkendes som grundlag for at udstede dronebeviser.

- Jeg havde da håbet, at der havde været en ordning, hvor skolerne kunne få en betinget forhåndsgodkendelse, der kunne gælde i eksempelvis tre måneder, indtil styrelsen var færdig med sagsbehandlingen. Men så er vi nok ovre i ønskeafdelingen, siger Jesper Matthiesen som kommentar på den venteposition, som droneskolerne befinder sig i lige nu.

For Frederik Skøt har ventetiden været forbundet med sparsom information, og at det i det hele taget har været kendetegnende for processen med at implementere loven. Han oplever, at det giver udfordringer for ham som kursusudbyder:

- Droneejere og kommende dronepiloter kommer tit til os med konkrete spørgsmål om reglerne, men Trafikstyrelsen har kun kunnet give os overordnede retningslinjer for lovgivningen, så vi har måttet vejlede vores kunder ud fra egne vurderinger og tage en del forbehold, siger Frederik Skøt.

Trafik- og Byggestyrelsen anerkender, at specielt for de skoler, der vil godkendes til at uddanne til dronebevis, har tiden været knap. En udskydelse af de nye regler vurderes dog samlet set ikke at være i branchens interesse.

Uklarheder om meritordning
Ifølge Trafikstyrelsens hjemmeside kan dronepiloter med den nuværende dispensationstilladelse regne med få et dronebevis som en slags direkte meritoverførsel. Det kræver dog, at de opfylder endnu ikke bekendtgjorte erfaringsmæssige krav.

Indtil nu er dispensationstilladelserne blevet behandlet hos UAS Test Center Denmark, som UAS Flight Academy, Odense også er en del af. Her oplever Jesper Matthiesen, at de dagligt bliver ringet op af virksomheder, som er usikre på, hvilke regler de skal flyve under, når loven er trådt i kraft. Konverteringen fra dispensationer til dronebevis rejser altså også mange spørgsmål.

- Jeg formoder, at det bliver undervisningsstederne, der kan indstille til at få overflyttet dispensationstilladelser til dronebeviser. Men der er mange detaljer, som ikke er meldt ud endnu,« siger Jesper Matthiesen og uddyber:
- Jeg tror eksempelvis ikke, at systemet til at kunne indstille piloter til dronebeviset er på plads endnu.

De nuværende dispensation gælder frem til september 2017, hvorefter alle erhvervspiloter skal have eget bevis.

  • A152
    Arkivfoto
Annonce
Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Annonce
Annonce
Lolland

Vil af med sine apoteker: - Vi har ikke holdt ferie i 10 år

Nykøbing

Slap A' for en fest: - Det var én stor overraskelse

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Lolland

Skolekritik: Der er brug for økonomisk støtte

Trafik

Var totalt spærret: Gaffeltruck væltet på motorvejen

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Dølle

Masser af kontroller på vejene ved Dølle: Her er politiets status

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Annonce
Annonce
Lolland

Kritik af Lollands skolevæsen: Kommunen ser med stor alvor på det

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Dølle

12 Dølle-gæster måtte have hjælp: Fire bragt til sygehuset

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Lolland

Så er foråret skudt i gang