Det er i øjeblikket ikke muligt at købe almindelige billetter til togafgange, oplyser DSB i en pressemeddelelse.
Det betyder, at det ikke er muligt at købe billetter på DSB.dk, i DSB App, billetautomater og billetsalg på stationerne.
- Der er tale om en periodisk fejl i systemet, som har være ustabilt siden tidligt i morges. Nu er systemet nede næsten konstant. Der er tale om et landsdækkende problem, siger trafikinformationschefen i DSB, Tony Bispeskov, til Ritzau.
Det er stadig muligt for togpassagerer at anvende rejsekort og klippekort som betalingsmiddel for togbilletten, ligesom passagerer med pendlerkort heller ikke er ramt af problemet.
- Langt de fleste af vores kunder kører ikke på almindelige billetter, så det er heldigvis en mindre del af vores kunder, som er omfattet af problemet, siger Tony Bispeskov.
Togbilletter kan købes hos DSB's personale om bord på Intercity- og regionaltogene, så der er ikke tale om en gratis fredagstur for de rejsende.
S-togene er anderledes hårdt ramt, fordi der ikke er fast personale til stede i togene.
- Der vurderer vores togrevisorer situationen under hensyntagen til, at det er en helt særlig situation for S-togpassagererne.
- Så vi udviser konduite i det her tilfælde. Det er jo ikke kundernes skyld, at de normale billetmuligheder er nede, siger Tony Bispeskov.
DSB vil ikke spå om, hvornår de forventer, og om det bliver i dag, at systemet fungerer igen. Trafikinformationschefen understreger dog, at der bliver arbejdet på højtryk for at løse problemet.
Siden august 2006 har det ikke været muligt at købe billetter om bord på et DSB-tog. Inden dette kunne man købe billet, hvis man betalte et gebyr oven i billetprisen.
Fredag er sammen med søndag den største ugentlige rejsedag i DSB-togene.
/ritzau/