DSB havde i første halvdel af 2011 et underskud på 67 millioner kroner før skat.
Gennem de seneste fem år er selskabets overskud gradvist blevet mindre.
I 2006 lød overskuddet på 1008 millioner kroner før skat, mens det sidste år endte på et minus på 551 millioner kroner. Engagementet i DSBFirst i Sverige har kostet dyrt.
Ifølge en ny rapport, som Finansministeriet og Transportministeriet har fået udarbejdet af Quartz+Co, er selskabets omkostninger steget med 18 procent i de sidste fire år, mens togene målt over samme periode kun kører fem procent mere.
Rapporten konkluderer, at DSB gennem effektiviseringer kan spare mellem 1,2 og 1,3 milliarder kroner om året. Cirka halvdelen kan spares på det kørende personale.
Rapporten oplyser, at en lokofører kun arbejder en time og tre kvarter på en gennemsnitlig arbejdsdag. Lønnen er 50 procent højere end andre sammenlignelige grupper.
En lokofører har en årsløn på 525.000 kroner.
Det foreslås i rapporten, at der fjernes 200 administrative medarbejdere i DSB, og at 24 ud af 301 stationsbygninger nedrives og erstattes med et trinbræt.
/ritzau/