Kvaliteten af de leverede tog skal hæves, ellers smækkes kassen i og togene sendes retur, varsler statsbanerne
DSB vil ikke have flere fejlbefængte IC4-tog fra den italienske producent AnsaldoBreda. Løftes kvaliteten ikke til det aftalte niveau, vil DSB sende togene retur uden betaling.
"Hvis DSB ikke nu og her oplever en markant forbedring af kvaliteten, nægter DSB at overtage togene og tilbageholder de næste rater af betalingen, indtil forholdene er bragt i orden," erklærer selskabet i en pressemeddelelse.
- Vi har i maj 2009 indgået et forlig med Ansaldobreda, hvor vi aftalte nøjagtigt hvilken takt og hvilken kvalitet, Ansaldobreda skal levere i.
- Og kvalitetskravene lever Ansaldobreda ikke op til, og det er på det seneste blevet endnu værre, konstaterer Frank Olesen, DSB's direktør for Fjern- & Regionaltog.
Fredag har Ingeniøren kunnet fortælle, at der er store driftsproblemer med de få IC4-togsæt, der er sat i drift. Senest måtte DSB i weekenden tage IC4-togene helt ud af køreplanen.
DSB accepterede i et forlig i maj 2009 at udbedre de fejl og mangler, der var ved anden generation af IC4-togene. I den forbindelse accepterede AnsaldoBreda at tilbagebetale 2,25 milliarder kroner ud af det oprindelige ordrebeløb på 5 milliarder kroner.
Men AnsaldoBreda har end ikke kunnet fastholde den tidligere, mangelfulde standard, og det fik før påske DSB til at slå i bordet ved et møde med italienerne.
- De fejl, vi oplever, er resultater af håndværksmæssigt sjusk, og det kan vi ikke acceptere, fordi det resulterer i en dårlig driftsstabilitet, der betyder, at vi lige nu ikke kan få flere tog ud at køre, forklarer Frank Olesen.
Selvom det ikke er første gang, DSB stiller leverandøren et ultimatum, tvivler Frank Olesen ikke på effekten.
- Jeg er overbevist om, Ansaldobreda har respekt for vores økonomiske krav. Det så vi tydeligt op til forliget indgået i maj 2009, hvor vi forinden havde stillet dem et klart ultimatum, og det, forventer jeg, vil ske igen. De har ikke andet valg, erklærer han.
/ritzau/