I udlandet tester man for træthed og søvnproblemer blandt transportmedarbejdere. Det gør man ikke i Danmark.
Sverige, USA og flere andre lande tester lokomotivførere, truckere og buschauffører for træthed og uopdagede søvnsygdomme.
I Danmark mener man, at søvnen ene og alene er de ansattes ansvar, og det kan koste liv, siger eksperter til Avisen.dk.
Hverken DSB eller SAS tester deres medarbejdere for træthed og søvnproblemer. Her er det op til piloterne eller lokomotivførerne selv at melde fra, hvis de er for trætte til at arbejde.
- Piloter er enormt professionelle. Det er en helt naturlig del af deres job at holde øje med træthed, og den selvjustits er ekstremt høj, siger kommunikationschef i SAS, Mikkel Thrane, som ikke har planer om at indføre screening for søvnmangel.
Samme melding lyder fra DSB, hvor chaufførerne selv "melder fra, hvis de er alt for trætte", beretter underdirektør Erik Christensen.
- Det stoler jeg på. Ansvarlighed er centralt for dem, vi ansætter, fortæller han.
Der mangler et offentligt behandlingstilbud for folk med søvnproblemer. Og danskere, der er trætte af forstyrret søvn, må selv til lommerne på private klinikker.
Det bekymrer Søren Berg, læge og specialist i søvnmedicin.
- Hvis man satsede på at fange søvnproblemer, heriblandt stress over arbejdet, ville man rent samfundsøkonomisk spare en masse, siger han og efterlyser politisk handling.
Transportministeren har dog haft lyst til at give sit bud på trafiksikkerhed og søvn, skriver Avisen.dk.
/ritzau/