Annonce
Indland

DSB vil undersøge smitterisiko i tunnel under Storebælt

Når DSB's tog kører under Storebælt, bliver der ikke sendt frisk luft udefra rundt i toget i knap fire minutter. DSB vil derfor have undersøgt, hvad risikoen er for spredning af coronavirus i den tid, skriver Ingeniøren. (Arkivfoto) Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

I tog, der kører under Storebælt, skiftes luften ikke ud i knap fire minutter. DSB undersøger smitterisiko.

DSB vil undersøge, hvor stor smitterisikoen er, når passagerer på tog mellem Sjælland og Fyn indånder hinandens luft i mindst tre minutter og 40 sekunder.

Der sker, når togene kører under Storebælt i den otte kilometer lange tunnel. I de knap fire minutter, der tager at køre igennem, bliver luften ikke skiftet ud med frisk luft udefra. Det skriver Ingeniøren.

Manglende udluftning kan føre til spredning af coronasmitte, lyder det fra både det amerikanske Center for Sygdomskontrol og Forebyggelse (CDC) samt Sundhedsstyrelsen herhjemme.

Sidstnævnte anbefaler at undgå recirkulation af luft og i stedet tilføre ren luft udefra.

Derfor vil DSB have styr på, hvor stor risikoen er i de knap fire minutter under Storebælt, siger Thomas Thomsen, underdirektør for togteknik i DSB, til Ingeniøren.

- Spjældet slår over til ren recirkulation, lige så snart vi kører ind i tunnelen. Jeg ved ikke, om det kan blive et problem på de knap fire minutter.

- Det er svært at regne på. Men vi vil gerne undersøge, om det har indflydelse, lyder det.

I første omgang håber togselskabet, at CO2-luftkvalitetsmålinger i IC3-dieseltogene kan give svar.

De undersøgelser er DSB i gang med sammen med Teknologisk Institut. Togselskabet har også kontaktet Statens Serum Institut, skriver Ingeniøren.

Thomas Thomsen mener, at luftudskiftningen i IC3-tog er god nok, når der trækkes luft ind, selv om det ikke er muligt at åbne vinduerne.

Der har været krav om mundbind eller visir i den offentlige transport siden august. Fredag blev det forlænget til 2. januar.

Alligevel vil DSB have risikoen for spredning undersøgt, fordi man er bekymret for, om en såkaldt superspreder kan sende virus rundt i et fyldt tog i myldretiden.

Artikel fra Ingeniøren
  • DSB
    Når DSB's tog kører under Storebælt, bliver der ikke sendt frisk luft udefra rundt i toget i knap fire minutter. DSB vil derfor have undersøgt, hvad risikoen er for spredning af coronavirus i den tid, skriver Ingeniøren. (Arkivfoto) Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Annonce
Indland

86.000 danskere er afhængige

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Annonce
Annonce
Dølle

Galningen fra Give har en Dølle-brandert på ønskelisten

Guldborgsund

Musiker og komponist Peter Abrahamsen er død

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Dølle

Anemone havde styr på fars prutter: Tyven var Preben Pølsesnak

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Dølle

Regn skabte smat på pladsen - men nu skinner solen igen

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Næsten historisk: - En af de dage med allerflest i teltet

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Annonce
Annonce
Nykøbing

Jubel i Nykøbing: Nyslået Lotto-millionær

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

Dølle

Slagsmål, spyt og vold: Travl aften for politiet på Dølle

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik