Franske Veolia overtog søndag DSBFirsts strækninger i Sverige. Det første døgn er forløbet uden problemer.
Franske Veolia Transport overtog i weekenden togtrafikken øst for Øresund efter skandaleramte DSBFirst. Mandag stod selskabet så foran sin første store udfordring med at få afviklet morgentrafikken problemfrit - og det lykkedes.
Sidst på morgenen havde der endnu ikke været nogle forsinkelser, skriver Helsingborg Dagblad.
Michael Randropp, formand for pendlerne på Kystbanen, er lettet over Veolias debut.
- De har virkelig klaret det flot indtil videre. Vi var meget nervøse, for sådan en virksomhedsovertagelse tager som regel halvandet års tid, men Veolia har altså formået at klare det på omkring et halvt år, siger han til Ritzau.
Togtrafikken over selve Øresundsbroen forløb også uden problemer. Her er der ellers risiko for forsinkelser, fordi Veolias personale ikke kører med til Danmark, men i stedet afløses af DSB Øresunds personale.
Trafikchef i Skånetrafikken Göran Lundblad var selv til stede på Malmø station for at overvåge personaleombytningerne mandag morgen.
- Ombytningerne på stationen gik rigtig godt. Der er godt med tid til at gennemføre skiftene, siger han til Helsingborg Dagblad.
Han er imponeret over Veolias ilddåb.
- Der er meget mere logistik, end man skulle tro. Og der har ikke været ret lang tid til at forberede afløsningen. Flere end 600 ansatte skal bytte arbejdsgiver, og alt skal fungere.
Veolia skal dog ikke forvente, at arbejdet i Øresundsregionen bliver en dans på roser, hvis man spørger Göran Lundblad.
- En god begyndelse er vigtig, men det svære ligger i at få det til at fungere i hverdagen. Og vi har endnu til gode at se, hvordan de klarer det, siger han.
Hos pendlerne er Michael Randropp allerede begyndt at tage forskud på glæderne:
- Vi håber, at DSBFirst nu får flere ressourcer, så de kan koncentrere sig om driften på Kystbanen.
/ritzau/