Lokoførernes monopoljob har gjort dem stærke. De kan praktisk talt ikke fyres, siger arbejdsmarkedsekspert.
De danske lokoførere med høje lønninger og lukrative arbejdsvilkår har råd til højt spil. De risikerer nemlig ikke fluks at blive fyret og kan bevare deres job i lang tid, fordi togene skal køre hele tiden.
Det vurderer professor og arbejdsmarkedsekspert Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet.
- Lokoførerne har været heldige med, at der i årevis har været mangel på lokoførere. Det betyder, at DSB har gjort en indsats for at bevare lokoførerne, og det stiller dem meget stærkt i en forhandlingssituation, hvor det måske trækker op til nedskæringer, siger Flemming Ibsen.
Han siger, at manglen på lokofører har presset DSB til at give lokoførerne samt andre DSB-ansatte en lønstigning, der ligger over, hvad andre i det offentlige har fået.
- Enhver fagforening vil udnytte den situation, og lokoførerne kan jo ikke fyres. DSB har en kontrakt med staten om, at så og så mange ruter skal dækkes med tog. Det kan ikke sammenlignes med, hvis et flyselskab vil nedlægge en flyrute, siger Flemming Ibsen.
- Det er markedet, der hersker her, siger Ibsen.
En rapport om DSB's økonomi viser, at der kan spares mellem 1,2 og 1,3 milliarder kroner ved en mere effektiv drift. Desuden påpeger rapporten, at lokoførerne aflønnes 50 procent højere end sammenlignelige grupper blandt offentligt ansatte.
Rapporten omtaler ikke fyringer blandt lokoførere, men nævner konkret, at der kan spares 200 administrative stillinger i DSB samt, at 24 stationsbygninger rundt i landet bør rives ned og erstattes af et trinbræt.
/ritzau/