Lokoførere har været forkælede lønmæssigt, men det bliver svært at ændre hurtigt, mener eksperter.
En ekstrem stærk fagforening og et forældet, stift tjenestemandssystem er en del af forklaringen på, at DSB har svært ved økonomisk at optimere driften med et snuptag.
Flere trafikforskere konkluderer, at det stærke Dansk Jernbaneforbund er medvirkende til, at DSB har en kæmpe udfordring.
Trafikforsker Per Homann Jespersen fra RUC siger, at DSB må kæmpe med stærke fagforeninger og et ufleksibelt tjenestemandssystem.
Desuden er tilgangen til lokofører-jobbet meget eksklusiv og besværlig, og det skaber et højt lønniveau.
- Endvidere har lokomotivførerne været dygtige til at spille sikkerhedskortet. Politikere kan acceptere flere hundrede dræbte i biltrafikken lige nu, men ikke dødsfald i tog- eller flytrafikken, siger Per Homann Jespersen.
Han forudser, at det bliver svært for DSB-ledelsen at få nye aftaler om bedre produktivitet igennem i DSB.
Kollegaen, adjunkt Alex Lindex fra Institut for Transport på DTU, siger, at der er et stort potentiale for effektiviseringer i DSB.
- Man er nødt til at bløde op på reglerne, siger han.
Eksempelvis nævner han, at arbejdstidsreglerne for lokoførere giver alt for meget spildtid, fordi lokoførerne indregner transporttid til det sted, hvor deres vagt begynder.
- Mange af de ting er hidtil blevet lavet med blyant og papir. I dag har man it-redskaber, der kan optimere vagtlægningen, siger Alex Lindex.
/ritzau/