Hos Dansk Erhverv er der begejstring over, at kommunerne tager fat om folkeskolens ældste elever i nyt udspil. Det kan bremse stort frafald på erhvervsskolerne.
Det er med stor glæde, at Dansk Erhverv har gennemlæst det dugfriske folkeskoleudspil fra Kommunernes Landsforening (KL).
Erhvervslivet er begejstret over, at kommunerne særligt retter fokus mod folkeskolens ældste elever fra 6. til 9. klasse.
- Endelig har vi fået et konkret forslag til, hvordan vi kan rette op på mange års dårlige resultater i folkeskolen, siger Svend Berg, uddannelseschef i Dansk Erhverv og fortsætter:
- Det store frafald på erhvervsskolerne skyldes ikke mindst elevernes manglende færdigheder fra folkeskolen. Det kan en helt ny overbygning rette op på, forklarer han.
Med KL-udspillet skal det være slut med faste timer i én klasse og med en enkelt lærer ved tavlen for folkeskolens ældste elever. I praksis betyder det, at eleven selv vælger undervisningen, der understøtter dennes læringsmål og læringsstrategi.
Hos Dansk Erhverv mener man, at den strategi kan komme de svageste elever til gode.
- Folkeskolen skal være bedre til at ruste de svageste. Undervisningen må tilrettelægges, så flest mulige elever opnår de mest grundlæggende mål i folkeskolen. Taberne skal gøres til vindere, siger Svend Berg.
Den udlægning af kommunernes forslag, er formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, imidlertid stik uenig i.
- Sådan en ustruktureret dagligdag, hvor eleverne får ansvar for egen læring, er ikke optimale rammer for de elever, der har det sværest i skolen, siger lærerformanden.
/ritzau/