Når Danmark triller ud på campingferie, sker det for nogles vedkommende på dårlige eller livsfarlige dæk.
Danske campingvogne ruller den kommende tid i lange kolonner ud i det danske sommerland eller på vej mod sydligere himmelstrøg. Men alt for mange dæk på campingvognene er ikke i orden og i værste fald livsfarlige at køre med.
Hver sommer er danskere indblandet i ulykker med campingvogne. Nogle af dem medfører personskader, som ifølge eksperterne kunne undgås, hvis bilisten havde tjekket sine dæk før feriens start.
- Eksploderer et dæk, kan vogntoget vælte. Det fører hvert år til dødsulykker på de tyske motorveje. Men faktisk kan man meget nemt selv forebygge sådanne ulykker. Eksempelvis ved at holde øje med dækkets produktionstidspunkt, som står i en lille boks på siden, siger centerleder Kim Sellberg fra dækkæden Euromaster.
Hos Dansk Camping Union anbefaler teknisk chef Stefan Rosendal, at campingvognens dæk skiftes mindst hvert femte år, samt at man vælger dæk af ordentlig kvalitet.
- Man bør købe dæk af et anerkendt fabrikat og en type, som har bevist sine egenskaber i en dæktest. I forbindelse med dækskift er det derudover vigtigt at efterspænde hjulene efter 50 km, siger Victor Hollnagel, bilinspektør i Trafikstyrelsen.
Et tegn på ældning i gummiet er mange fine små revner i dæksiden.
- Selvom der er masser af mønster tilbage, kan dækket være afgørende svækket. Skifter man ikke i tide, kan det pludselig eksplodere ved høj fart og med tungt læs på ferieturen, siger han.
Victor Hollnagel peger også, at campingvognsproducenterne ofte går lige til grænsen, når det handler om at udnytte bæreevne og hastighedspotentiale, så der er ikke noget overskud at give af.
Derfor er det nødvendigt at holde særligt øje med dækkenes stand.
/ritzau/