Tysk myndighedsgodkendelse kommer få minutter i tolv og er central for gigant-projekt, vurderer professor.
En helt afgørende nyhed for Femern-projektet.
Sådan lyder vurderingen fra professor i økonomistyring Per Nikolaj Bukh, Aalborg Universitet, efter at myndighederne i Slesvig-Holsten har meddelt, at godkendelsen af Femern Bælt-tunnelen er klar til at blive skrevet under.
Men det er ikke ensbetydende med, at projektet nu bare kan køre på skinner derudaf.
- Hvis ikke man var kommet hertil, kunne man i hvert fald ikke komme videre, konstaterer professoren.
- Det har været ventet i lang tid. Og politikerne har sagt, at godkendelsen ville komme i år. Så i den forstand er det ganske få minutter i tolv.
Der udestår dog fortsat en række risici for projektet med at bygge en fast forbindelse fra Rødbyhavn på Lolland til Puttgarden på den tyske ø Femern.
- Selv om der er kommet en myndighedsgodkendelse, vil der blive ført en række retssager i Tyskland om de miljømæssige forhold, forklarer Per Nikolaj Bukh.
- Hvor meget de vil forsinke projektet i forhold til, hvad der er forudsat, er svært at sige.
Selskabet bag tunnelforbindelsen, Femern A/S, regner med, at den kan tages i brug i 2028. Selskabet regner selv med, at retssagerne i Tyskland vil tage to år.