Siden 9. januar har togene stort set dagligt kørt med forsinkelser på mellem fem og 15 minutter i morgenmyldretiden mellem København H og Østerport.
Tusindvis af sjællandske togpendlere, som kører med fjerntog til enten Nørreport eller Østerport stationer i København, må hver morgen tage hjemmefra mindst et kvarter tidligere end normalt, hvis de vil være helt sikre på at møde til tiden på jobbet eller uddannelsesinstitutionen, skriver Berlingske Tidende.
Siden 9. januar, da en ny køreplan trådte i kraft, har togene stort set dagligt kørt med forsinkelser på mellem fem og 15 minutter i morgenmyldretiden mellem København H og Østerport.
Årsagen er, at der nu kører 16 tog i timen i de travleste morgentimer på flaskehalsstrækningen forbi Nørreport Station mod tidligere 14 eller 15.
Samtidig har Kystbanen kørt uregelmæssigt, siden DSB First overtog driften. Og det går også ud over DSBs passagerer.
På forhånd havde køreplanlæggerne ellers forsøgt at holde antallet af forsinkede tog nede på et acceptabelt niveau ved at lægge fem-seks minutters ekstra rejsetid ind i køreplanerne for de tog, der kører i »Røret« mellem København og Østerport.
Alligevel klumper togene sig sammen i tidsrummet kl. 8.20 - 9.20, hvor hovedparten af alle pendlere ankommer til hovedstaden.
- Kapaciteten mellem Hovedbanegården og Østerport er udnyttet til det maksimale. Der kan teoretisk køre 18 tog i timen i hver retning, hvis alle tog er rettidige. Det er de bare ikke ret tit. Nu kører vi 16 tog i timen, og det er en stor udfordring. Vi er godt klar over, at tingene ikke hænger helt sammen i hverdagen, og det er det, passagererne oplever, siger områdechef i Banedanmark Klaus Bergman.
Banedanmark, der har ansvaret for trafikafviklingen, har nedsat en task force-gruppe, hvor også DSB og DSB First deltager. Gruppen diskuterer bl.a., om man kan bytte lidt rundt på, hvilke tog der holder ved hvilke perroner på Østerport for at få trafikken til at glide hurtigere.
Desuden er medlemmerne kommet til den erkendelse, at det nok ikke er så smart at rangere tomme tog igennem Røret midt i myldretiden - som det ellers har været praksis.
- Når opholdstiden på Østerport Station bliver for lang, forsinker det alle tog, der kører ind i Røret, siger Klaus Bergman, der satser på, at togene kører mere præcist om en uge eller to, når task force-gruppen har iværksat en handlingsplan.
/ritzau/